Isnin, Mac 08, 2010

Catatan Perjalanan ke Bandung

Saya telah berkunjung ke Jakarta dan Bandung pada 4 Mac hingga 7 Mac yang lalu. Saya paparkan sedikit catatan perjalanan saya bersama-sama keluarga dan 11 lagi anggota rombongan kami.
Banyak perkara yang menyentuh hati saya di Bandung. Antaranya ialah gelagat warga marhaennya yang pelbagai. Anak-anak kecil mengemis di kawasan persimpangan jalan. Gambar bawah ialah pengangkutan awam yang popular di Bandung. Banyak peniaga yang berdagang pelbagai barangan dan masih menggunakan peralatan minimal dan agak ketinggalan zaman. Orang berdagang masih menggunakan pengandar. Penjual di bawah menjual kacang goreng dan kacang Bogor (di utara Malaysia dipanggil kacang poi). Penjual surat khabar (koran) jalanan sangat ramai di Bandung dan Jakarta. Pelbagai jenis surat dan majalah dijaja ketika kenderaan berhenti di persimpangan jalan. Saya sempat bergambar dengan seorang penjual surat khabar yang berlegar-legar di hadapan hotal penginapan kami.Saya bersolat Jumaat di Masjid al Hidayah, Taman Sari, Bandung. Keadaan di dalamnya dingin dan tidak ada kipas atau pendingin hawa. Masalahnya masjid ini terletak di tengah-tengah kawasan perumahan di lereng bukit. Jemaah terpaksa menuruni tangga yang curam untuk ke masjid.Kami menghabiskan hampir 3 jam berbelanja di Pasar Baru, Bandung. Ramai rakyat Malaysia beli-belah di pasar ini. Satu tempat yang menarik ialah kedai perfume yang membancuh pewangi mengikut kehendak pelanggan. Harganya juga murah dan harumannya setanding dengan yang sebenar. Pelanggan boleh memilih jenama dan penjual akan membancuhnya pada masa itu juga. Harganya berbeza-beza. Saya membeli Hugo Boss dengan harga lebih kurang RM10.00.Lawatan ke Tangkuban Perahu juga menarik. Keadaan di kawasan gunung berapi itu sangat menarik perhatian saya. Cuma penjual cenderamata terlalu ramai dan seolah-olah mengganggu pengunjung dengan merayu supaya pelancong membeli jualan mereka. Kawasan tanah tinggi ini merupakan kawah gunung berapi. Laharnya masih berasap di kawah itu. Bau belerang memenuhi suasana. Saya bertanya pada seorang penjual cenderamata yangv mengekori saya sejak kami sampai. Tanya saya, "Pak, kapan gunung ini meledak yang terakhir?" Jawabnya, "1969" saya tanya lagi, "Kapan gunung ini akan meledak lagi?" Dia jawab, "Jangan pak! Mati saya kalau meledak lagi..." Kami makan tengah hari di restoren masakan Sunda di Taman Sari. Makanannya ialah ayam penyek. Nasinya dibungkus dengan daun pisang.
Pemandangan begini adalah biasa di Bandung. Penjual dengan gerai bergerak akan kedapatan di mana-mana simpang jalan dan kaki lima. Macam-macam jenis makanan dijual.

Walaupun suasana repot di Bandung dan Jakarta, saya berasa lawatan saya tidak cukup. Saya sebenarnya gemar melihat kehidupan manusia dari dekat. Banyak lagi perkara yang belum saya terokai kerana saya terpaksa akur dengan jadual lawatan yang telah ditetapkan. Saya tidak gemar ke mall, sebalik mahu ke kawasan kumuh untuk melihat suasana sebenar kehidupan warga pelbagai latar belakang di negara orang. Saya akan datang lagi jika ada kelapangan.

2 ulasan:

Unknown berkata...

Assalamu'alaikum Pak Gazali, salam kenal & senang membaca tulisan2 Anda. Khusus liputan Jakarta & Bandung, membuat saya 'tersenyum' karena hanya diambil dari sudut pandang disisi macet & kumuh, sehingga kesannya Jakarta & Bandung kurang nyaman ( walaupun dibeberapa sudut memang seperti demikian :) ... ). Thanks & tetap menulis.

Ghazali Lateh berkata...

Sdra Eko, terima kasih atas kunjungan ke blog saya. Kebetulan lawatan saya terlalu singkat di Bandung dan Jakarta. Saya catatkan perkara yang saya lihat dan menarik perhatian saya. Tapi saya akan datang lagi ke Jakarta dan beberapa kota lain di Indonesia kerana lawatan yang lalu tidak memberikan kepuasan kerana hanya 3 hari di sana.

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...