Selasa, Februari 02, 2010

Aku Hanya

Aku hanya setitis dalam selaut,
Hilang dalam ombak membuak,
Sirna dalam buih memutih,
Tanpa kuala, tanpa muara,
Yang ada hanya tega,
Di riak duka.

Aku hanya sebilah dalam seberkas,
Samar dalam nasib menghimpit,
Luluh dalam cengkam menikam,
Tanpa luang, tanpa ruang,
Yang ada hanya janji,
Di datar sepi.

Aku hanya sedetik dalam semusim,
Lepas dalam jejak membekas,
Alpa dalam saat yang hiba,
Tanpa pantas, tanpa lantas,
Yang ada hanya rugi,
Di laman hari.

Aku hanya sebutir dalam segenggam,
Lupus dalam maya yang mulus,
Lebur dalam rupa yang kabur,
Tanpa tunas, tanpa bernas,
Yang ada hanya tumpas,
Di lapang tewas.

Aku hanya seorang dalam sedunia,
Kerdil dalam darjat mencuat,
Terpencil dalam diri mandiri,
Tanpa langkah, tanpa arah,
Yang ada hanya tabah,
Di sisi maruah.

Ghazali Lateh,
Banting,
12/1/2004

Tiada ulasan:

Raya 2024