Isnin, Mei 03, 2010

Saya Ingin Berhenti Menulis

Sejak akhir-akhir ini saya berasa sangat berat untuk mengetuk papan kekunci. Saya seperti tidak ada rangsangan untuk terus menulis terutamanya bahan-bahan yang bercorak akademik. Saya berasa ingin berhenti seketika daripada menulis bahan-bahan akademik. Saya ingin kembali menulis kreatif. Buat masa ini pun saya sudah mula menulis cerpen kembali. Ada beberapa buah cerpen yang sedang saya tukangi.
Kadang-kadang saya berasa tidak puas dengan menulis bahan akademik walaupun bayarannya lebih lumayan. Karya kreatif bukanlah bahan yang dibayar tinggi. Akan tetapi yang penting ialah kepuasan diri untuk melahirkan karya. Sebenarnya melalui karya kreatif itu saya menumpahkan pemikiran saya dan ingin mengajak orang lain memikirkannya. Tidak semua orang mampu menulis karya kreatif, tetapi bahan-bahan bercorak akademik siapa-siapapun mampu melakukan dengan membuat rujukan.

Tiada ulasan:

Raya 2024