Sabtu, Februari 26, 2011

Bermula dengan Impian

Semasa kecil saya sering terbaring memandang keluar melalui tingkap yang tidak berdaun. Ketika malam pula melihat tingkap itu saya berasa takut sendiri kerana kegelapan di luar amat menggerunkan.  Sejak itu saya memasang impian untuk membeli daun tingkap jika saya ada wang.

Setelah remaja saya sentiasa memasang impian untuk mengerjakan sawah bapa saya yang tidak subur.  Saya mahu menanam jagung sebagai alternatif kerana sumber air sangat terhad.  Namun impian saya untuk mengerjakan sawah tidak tercapai atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan.  Oleh sebab saya dilahirkan dalam keluarga miskin saya selalu sahaja memasang impian yang mustahil untuk dicapai. Namun impian demi impian itu akhirnya mendorong saya untuk berusaha dan berusaha.  Jadi, moralnya ialah kita perlu bermula dengan impian kerana impian yang disokong dengan usaha akan mendatangkan kejayaan.

Tiada ulasan:

Raya 2024