Rabu, April 09, 2008

Sebuah Puisi Sempena Persaraan GPK1



Bak Air Yang Mengalir

Bak air yang mengalir.
Tiba jua kiranya di muara waktu,
Perpisahan mengimbau makna sebuah rindu,
Pada jejak-jejak yang lalu, seribu liku!

Berdiri melihat denai-denai kenangan,
Berbunga mesra dalam jambangan ingatan,
Barangkali terdengar nanti,
Suara bisikan melankolia,
Ucap salam anak-anak remaja,
Tegur sapa, senyum tawa, rakan sekerja.
Tiba waktunya untuk menyusun jemari,
Membuang segala kerikil bersalut di hati,
yang terkhilaf dimaafi,
yang sesal diinsafi,
yang lebih dibahagi,
yang kurang dilengkapi,
Agar saat perpisahan ini indah,
Terlerai segala durja gundah,
Tersirna cebisan amarah,
Terurai segala yang bercanggah.

Bak air yang mengalir,
Tiba juga kiranya di muara waktu,
Pasti tersisa kenangan yang terindah,
Berhias luka tidak berdarah,
Kesementaraan waktu mengutus seribu bumbu,
Kerana sekali dipanggil guru,
selamanya pun bergelar guru.

Selamat tinggal suara-suara ceria,
Padang perhimpunan dan dewan perkasa,
Bilik darjah dan anak-anak keletah,
Pejabat tugas dan pembantu ikhlas,
Bilik guru dan timbunan buku,
Ruang kantin tempat mesra terjalin.

Selamat tinggal seribu kerenah,
Datang dan pergi pelbagai wajah,
Bercampur gembira bersisip gundah,
Bergema didikan beralas madah,
Selamat tinggal sebuah tempat bernama sekolah!

Selamat datang persaraan,
Kerana segalanya hanya kesementaraan,
Melengkapi perjalanan,
Sebuah kehidupan!

Bak air yang mengalir,
Tiba juga kiranya di muara waktu,
Di sini kami pasti merindu,
hakikat seorang individu,
guru penolong kanan satu.
Jelinglah kami jika rindu masih bertamu,
Sapalah kami andai mesra akrab berpadu!

Selamat berangkat dalam doa berkat,
Selamat istirahat dari segala muslihat,
Selamat bersara dengan senyuman mesra!
Senyumlah seindah suria,
Setelah mencurahkan segala-galanya,
Pasti beroleh keredaan-Nya.

Bak air yang mengalir,
Sampai di sini kenangan indah pasti terukir!

Ghazali Lateh
Kalumpang Resort and Training Centre,
31 Mac 2008


193 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hebat sangat...
Puitis, padat dan tepat.

Chikman berkata...

Saya terpesona dan terpikat. Sangat bersesuaian dengan pencarian saya.

Mohon izin ubahsuai sedikit dan mendeklamasikannya pada majlis persaraan pengetua kami dan share di facebook.

Norazman bin Mohamad
SMK Machang Bubuk, Pulau Pinang.

Tanpa Nama berkata...

nice n very intresting...minta share

Ghazali Lateh berkata...

Kalau sesuai ambillah... asal jangan digunakan untuk mendapatkan keuntungan material. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Izinkan saya gunakan sajak ini untuk persaraan guru besar saya..

Tanpa Nama berkata...

salam.best la sajak ni.mohon izin guna utk deklamasi di sekolah ye.. tq.

Tanpa Nama berkata...

salam.best la sajak ni.mohon izin guna utk deklamasi di sekolah ye.. tq.

FriDay dA FourtH berkata...

Cikgu.. minta izin untuk menggunakan sajak ini untuk majlis di sekolah saya

Tanpa Nama berkata...

Indahnya sajak tuan,
Mohon izin memetik sebahgian
sajak itu untuk majlis persaraan
pengetua kami.

Guru PSV dari Pendang

Ghazali Lateh berkata...

Cikgu PSV Pendang, kalau rasa sesuai ambillah. Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya.

Tanpa Nama berkata...

sajak yang sangat puitis dan menyentuh perasaan..mohon izin untuk dideklamasi di majlis persaraan di sekolah,terima kasih

cikgu prasekolah

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Cikgu prasekolah.

Tanpa Nama berkata...

salam cikgu..mohon izin tuk guna sajak cikgu yg indah ini tuk majlis persaraan guru di sekolah saya..

cikgu bumi kenyalang

Tanpa Nama berkata...

Salam. Mohon izin nak mendeklamasi sajak untuk majlis pesaraan PK1. Bestlah sajak ni....




Cikgu Bandar Hujan'
Taiping.Perak.

Ghazali Lateh berkata...

Salam Cikgu Bumi Kenyalang dan Cikgu Bandar Hujan. Silalah ambil jika sesuai untuk dideklamasikan sajak tersebut.

Tanpa Nama berkata...

salam,mohn share n ubahsuai utk koleksi saya.indah n putis sekali

Tanpa Nama berkata...

Salam tuan, mohon dipetik puisi indah ini untuk dipersembahkan pada majlis persaraan GPK Koku SK Methodist, Tanjong Malim...semoga Allah memberkati ilmu dan usaha tuan...

Ghazali Lateh berkata...

Terima kasih kpd semua yang menghargai karya saya yang tidak sepertinya.

Tanpa Nama berkata...

sajak yang berkesan... mohon diguna untuk dibacakan sajak ini daalam majlis persaraan ketua saya. Mohon kebenaran sunting sedikit untuk kesesuaian acara

tice berkata...

salams cikgu...Tahniah untuk cikgu coz pandai dan bnyk bebeno ilham menghasilkan macam2 bentuk sajak..

Ummi ada 1 request.Boleh x cikgu cipta 1 SAJAK utk ummi? Ummi dah cube bbp kali tapi sekerat jalan rasa mace x bes je..Syukran3

Ghazali Lateh berkata...

InsyaAllah Ummi, tapi saya bukannya pandai sangat. Saja suka-suka..

ckgu ipoh berkata...

salam ckgu, minta izin untuk kongsi sajak cikgu, tercari2 kata indah untuk dihadiahkan buat pengetua sekolah sy, terjumpa dalam blog ckgu, terima kasih,,

Tanpa Nama berkata...

salam.sangat indah ....mohon guna dalam majlis persaraan pk saya.

maz.

Tanpa Nama berkata...

salam.sangat indah ....mohon guna dalam majlis persaraan pk saya.

maz.

Ghazali Lateh berkata...

Terima kasih Maz. Deklamasilah elok-elok dalam majlis yang disebutkan.

Tanpa Nama berkata...

izinkan saya menggunakan sajak ni,best sgt...penuh erti

Tanpa Nama berkata...

Tahniah...sebuah puisi yg hebat...pohon utk dikilamasikan pada majlis prsaraan GB kami esok..TQ

Tanpa Nama berkata...

puisi yang menarik dan sesuai. mohon guna untuk majlis persaraan guru media. terima kasih cikgu

Effi Rahmat berkata...

salam...
mohon izin untuk diletakkan dalam buah tangan untuk pengarah kolej.. terima kasih.. hanya Allah dapat membalasnya.. :)

Ghazali Lateh berkata...

Terima kasih kpd yang sudi bertandang.

Tanpa Nama berkata...

Salam....
Satu nukilan sajak yang amat puitis dan bermakna. Mohon izin untuk menggunakan sajak ini sempena persaraan GB. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

izin guna untuk majlis persaraan guru sekolah sy ya..=)

Ghazali Lateh berkata...

Kalau sesuai ambiklah cikgu...

Nurin berkata...

salam...minta izin untuk guna puisi ini untuk ditujukan khas kepada gb saya yg akan bersara esok....sekian terima kasih.

Nurin berkata...

salam...minta izin untuk guna puisi ini untuk ditujukan khas kepada gb saya yg akan bersara esok....sekian terima kasih.

Ghazali Lateh berkata...

Saya izinkan Cikgu Nurin. Ubahsuai sikit utk kesesuaian majlis.

Tanpa Nama berkata...

salam, sungguh bermakna...minta izin untuk deklamasi dalam majlis persaraan 16 jan thn depan...

Tanpa Nama berkata...

salam tuan, minta izin untuk copy untuk persaraan pengetua sekolah saya..

Ghazali Lateh berkata...

Ok. Saya izinnkan. Ubahsuai sikit ikut kesesuaian.

Tanpa Nama berkata...

izinkan saya deklamasikan sajak ini untuk majlis persaraan guru besar saya..sangat menarik dan padat...

imaza92 berkata...

mohon share dn ubahsuai utk mjlis perpisahan guru besar saya. T.kasih

cikgu kartini skbm muar berkata...

saya pun nak juga...boleh ya cikgu. tak sempat mengarang, sajak cikgu indah sangat, tak terjangkal dek akal, utk persaraan gpk1 sek saya hari jumaat ni,tk ya

cikgu kartini skbm muar berkata...

saya pun nak juga...boleh ya cikgu. tak sempat mengarang, sajak cikgu indah sangat, tak terjangkal dek akal, utk persaraan gpk1 sek saya hari jumaat ni,tk ya

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Cikgu Kartini... kalau perlu ubah suai, ubah suailah sikit. Biasa saja, sajak suka-suka buat masa GPK saya pencen dulu.

cikgu wangi berkata...

ASSALAMUALAIKUM..

sajak tuan sgt puitis..
sy mohon untuk share sajak tuan
bg majlis persaraan rkn sejawat..
terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

Salam tuan, mohon digunakan sajak tuan untuk album perpisahan guru saya yang bersara

IbuBalqesya berkata...

Salam..mohon share untuk program persaraan GB saya..
puisi yang indah dan padat..terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

Salamm mohon kebenaran untuk share sajak tuan untuk majlis persaraan rakan sejawat...terimakasih.

Ghazali Lateh berkata...

Silakan, gunalah kalau sesuai dengan majlis. Saya izinkan.

nuruladeq berkata...

salam. ramai peminat sajak ni :D tahniah..saya pun mohon izin utk guna sajak di majlis persaraan pengetua kami. harap dpt keizinan. terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Salam cikgu. Hasil pena cikgu begitu indah. Saya juga mohon untuk mendeklamasikannya pada majlis persaraan GPK 1 esok. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

mohon kebenaran untuk berkongsi sajak ini ya.. terima kasiih...

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum, puisi yang sangat puitis dan menikam kalbu. mohon izin digunakan untuk majlis persaraan GPK1 saya.... terima kasih banyak.

Unknown berkata...

salam...mohon untuk di gunakan dalam majlis persaraan rakan pendidik di SMKMM p.pekan kelantan,

Tanpa Nama berkata...

Salam tuan..saya memohon utk guna sajak ini pada majlis persaraan pengetua di sek.kami..harap dapat keizinan..terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

Salam tuan...puisi yang puitis....mohon izin untuk guna sajak ini untuk persaraan pengetua kami...semoga idea tuan sentiasa mengalir bagai air untuk menulis....terima kasih tuan...

Ghazali Lateh berkata...

Lama juga saya tidak membuka blog saya ni. Rupa-rupanya ramai juga yang meminati puisi persaraan ini. Tidak menjadi masalah untuk pengunjung menggunakan puisi saya ini. Tapi kalau sudi berilah sedikit kredit dan penghargaan. Itu sudah memadai.

ZILA berkata...

Sajak yang mantap.....puitis. Syabas tuan. Syukran Ya Allah memberi ilham yang hebat kpd insan-insan terpilih seperti tuan ini. Mohon ubahsuai sajak ini untuk pertukaran GB saya. Tahniah sekali lagi tuan....

ZILA berkata...

Sajak yang mantap.....puitis. Syabas tuan. Syukran Ya Allah memberi ilham yang hebat kpd insan-insan terpilih seperti tuan ini. Mohon ubahsuai sajak ini untuk pertukaran GB saya. Tahniah sekali lagi tuan....

Ghazali Lateh berkata...

Sesiapa yang berhasrat untuk menggunakan sajak ini dalam majlis yang berkaitan, silakan menggunakannya. Namun, tinggalkan sedikit catatan tanda anda menghargai karya ini.

SK Labu Ulu berkata...

Sajak yang hebat. Mohon diubahsuai dan digunakan untuk majlis persaraan guru SKLU.Terima kasih

Norlya Mohd Jali berkata...

Saya suka dgn bait2 puisi ini dan saya mohon izin untuk ubahsuai sedikit utk digunakan pada majlis perpisahan pengerusi persatuan saya. Terima kasih

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Sdr Norlya Mohd Jali. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

hebat puisi ni..mohon share utk persaraan gpk sy..tq..semoga Allah murahkan rezeki ckgu..

guru pemulihan khas

ana berkata...

mohon izin utk persaraan pk saya.terbaik

Ghazali Lateh berkata...

Silakan... mudah-mudahan majlis lancar, insyaallah.

Unknown berkata...

sungguh puitis nukilan Tuan.. mohon izin untuk majlis persaraan pengetua SMK Guar Chempedak 2014

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah akhirnya ketemu jua sajak yg sgt sesuai. mohon share utk majlis psaraan tim.pgarah kami.tkasih

Ghazali Lateh berkata...

Silakan, jika sesuai. Boleh ubah suai ikut kesesuaian. Nadia dSy, yang bersama tu Cikgu Fatimah ke?

Tanpa Nama berkata...

Syahdu sangat puisinya. Sangat sesuai dengan pencarian saya. Mohon izin dideklamasikan sempena persaraan rakan sekerja.

Ghazali Lateh berkata...

Silakan tuan jika bersesuaian.

Tanpa Nama berkata...

Masya-Allah...puisi yang sangat hebat. Mohon dikongsi untuk persaraan dua orang guru di sekolah saya. Terima kasih...selamat berkarya

Ghazali Lateh berkata...

Insyaallah. Gunalah jika bersesuaian dengan majlis.

Tanpa Nama berkata...

Sungguh menyentuh perasaan. Mohon izinkan saya gunakan utk majlis persaraan guru besar SK Parit. Terima kasih.

Ghazali Lateh berkata...

Silakan!

Unknown berkata...

Salam..mohon izin memetik puisi tuan untuk tujuan majlis persaraan kakitangan kami...terima kasih
-ctz-

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Wan Siti jika bersesuaian.

Hawati berkata...

Salam Cikgu..
Puitis bahasa yang cikgu ungkapkan
Tiap bait ayat membawa maksud yang mendalam
Izinkan saya deklamasikan sajak ini untuk sahabat saya yang akan bersara minggu hadapan..
Kebaikan juga hanya Allah jua yang membalasnya..
Terima kasih cikgu..

Cikgu Hawati
Muar

Ghazali Lateh berkata...

Wassalam Cikgu Hawati,

Silakan. Ubah suailah dengan keperluan dan senario majlis. Terima kasih kerana sudi bertandang.

majalahsmkts berkata...

Salam tuan...

mohon izin untuk digunakan bagi majlis persaraan guru sekolah sy dan
di olah sekata dua...

terima kasih...

Tanpa Nama berkata...

Assalam
Mohon izin utk digunakan bagi majlis persaraan guru sekolah saya dan akan saya olah serangkap dua. Terima kasih

Ghazali Lateh berkata...

Sialakan, jika sesuai dengan keperluan Tuan.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum Tuan,

Mohon izin untuk digunakan dalam majlis persaraan di tempat kerja saya. Terima kasih.

Ghazali Lateh berkata...

Silakan. Tak ada masalah.

tuanazean berkata...

Salam, kata-kata puisi yang indah...mohon guna untuk tayangan majlis persaraan sahabat saya...terima kasih

Mien berkata...

Assalamualaikum tuan,

Mohon izin tuan untuk gunakan sajak tuan dalam majlis persaraan GPK sekolah saya.

Semoga tuan sentiasa dalam rahmat-Nya. Amin

Terima kasih.

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Mein, jika bersesuaian.

Marlina Mohtar berkata...

Assalamualaikum, masyaa Allah, sangat menyentuh hati bait2 sajak ini, mohon keizinan untuk saya menggunakan sajak ini untuk majlis perpisahan majikan kami.

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Marlina Mokhtar jika bersesuaian.

Ghazali Lateh berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Wanda berkata...

Assalamualaikum Tuan. Mohon saya kongsi puisi ini untuk saya bacakan di majlis persaraan pengetua saya Jumaat ini. Terima kasih.

Wanda berkata...

Assalamualaikum Tuan. Mohon saya kongsi puisi ini untuk saya bacakan di majlis persaraan pengetua saya Jumaat ini. Terima kasih.

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Sdr Norlaila

Tanpa Nama berkata...

Assaslamualaikum Tuan. Mohon untuk kongsi puisi ini sempena majlis persaraan rakan seperjuangan. Terima Kasih

Unknown berkata...

Salam.
Izin menggunakan puisi anda sebagai ucapan persaraan ayahanda saya.

Ghazali Lateh berkata...

Sialan jika bersesuaian.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.
Buah fikir saya tak sehebat tuan, sulaman kata tak setanding tuan. Izinkan saya mengait setiap bait tuan buat titipan PK kesayangan. Semoga tuan dirahmati Allah berpanjangan..

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.
Buah fikir saya tak sehebat tuan, sulaman kata tak setanding tuan. Izinkan saya mengait setiap bait tuan buat titipan PK kesayangan. Semoga tuan dirahmati Allah berpanjangan..

Ghazali Lateh berkata...

Silakan, jika bersesuaian. Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

indah..mohon izinkan utk diseswaikan dgn persaraan gb soklah sya
trima kasih

Ghazali Lateh berkata...

Silakan, jika bersesuaian.

rafearif berkata...

Subhanallah sajak yg sgt menyentuh hati. Mohon share ye

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Rafearif

Tanpa Nama berkata...

mohon digunakan untuk majlis persaraan guru besar saya ya...terima kasih

Ghazali Lateh berkata...

Silakan kalau sesuai

Unknown berkata...

Salam.tuan mohon izin deklamasikn sajak Bak Air Mengalir ini utk mjlis persaraan gpk hem sek sy.sgt puitis sajak tuan dan sgt trkesan di hati.novel tuan dari lembah ke puncak juga prnah sy ajarkn pd ank2 murid sy dan novel trsebut juga mninggalkn kesan mndalam dlm jiwa.moga Allah jua dpt mmbls jasa tuan

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Tuan, jika bersesuaian.

rumaja berkata...

tahniah tuan, luar biasa karya ini....mohon izin untuk guna dalam majlis persaraan di sekolah saya. Semoga Allah ganjari sebagai amal jariah berpanjangan...amin.

Ghazali Lateh berkata...

Silakan.

Tanpa Nama berkata...

ASSALAMUALAIKUM...SAYA MOHON UNTUK NUKILAN TUAN YANG INDAH INI DIGUNAKAN KETIKA MAJLIS PERSARAAN GKMP DI SEKOLAH SAYA. SEMOGA JASA TUAN DIRAHMATI ALLAH

Unknown berkata...

tuan, saya ingin meminjam dan bait2 sajak ini...untuk pengetua saya...very deep into the heart...

Tanpa Nama berkata...

Puisi yg cukup indah...Mohon share utk majlis di sekolah saya..

Tanpa Nama berkata...

Indah bahasanya..Ada bait yg menyentuh jiwa..Mohon Tuan utk sy deklamasi dan ubahsuai sedikit dlm majlis persaraan Timb. Pengarah saya

Ghazali Lateh berkata...

Silakan jika bersesuaian

CIKGUTIE berkata...

Tuan Ghazali Lateh..begitu indah sekali puisi tuan dan cukup mendalam dan bermakna...mohon untuk diambil bagi majlis persaraan pengetua ambo.

Ghazali Lateh berkata...

Silakan cikgu serena love sekiranya betsesuaian.

Ghazali Lateh berkata...

Silakan cikgu serena love sekiranya betsesuaian.

Orang Kedah berkata...

Mohon guna sajak tuan utk persaraan pengarah saya

Unknown berkata...

Silakan Tuan jika bersesuaian.

Tanpa Nama berkata...

Mohon tuan saya gunakan untuk majlis persaraan GPK1 sekolah saya pd 30hb sept ini.Terima kasih.

Unknown berkata...

Assalammualaikum Tuan..Saya mohon izin untuk deklamasi dengan sedikit perubahan bersesuaian untuk majlis perpisahan Timbalan Ketua Pengarah saya...Mohon izin tuan...:)

Ghazali Lateh berkata...

Sialakan Tuan Mohd Fazreen jika bersesuaian.

Unknown berkata...

Alhamdulilah..,Terima kasih Tuan..:)

Hasnul berkata...

assalamualaikum tuan mohon share sajak diatas utk majlis persaraan guru besar saya ye...

Ghazali Lateh berkata...

Silan Encik Hasnul

Tanpa Nama berkata...

Mohon izin utk guna majlis persaraan sekolah..

Tanpa Nama berkata...

Izinkan saya guna untuk persaraan pengarah kami, KMPk...2016... tq ye

Ghazali Lateh berkata...

Silakan, jika sesuai.

Tanpa Nama berkata...

Izinkan sy guna dan ubah suai untuk persaraan guru kami....

Unknown berkata...

Silakan

roslaini saad berkata...

Salam...indahnya puisi ini.
minta izin untuk dibaca di majlis persaraan pengetua.
baru baca dah bergenang air mata...

Unknown berkata...

Silakan Pn Roslaini Saad jika bersesuaian

Unknown berkata...

Mohon izin mengongsi sajak yg menyentuh sukma ini

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Puan Noraini Mohd Zain jika bersesuaian

Unknown berkata...

As salam, mohon izin menggunakan puisi ini untuk hari persaraan guru besar sekolah saya... terima kasih..

Ghazali Lateh berkata...

Sialakan Cikgu Norazmaiza

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum tuan, indah puisi tuan. Saya dengan rendah diri mohon izin untuk gunapakai puisi ini sempena pesaraan guru besar saya. Terima kasih.

Hiromi berkata...

Assalamu'alaikum
Mencari-cari puisi persaraan, terjumpa nukilan tuan. Izinkan saya gunakan untuk Majlis Persaraan Guru-guru SMK Iskandar Shah. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Salam Tuan, mohon izin mendeklamasikan sajak ini sempena persaraan Guru Besar saya , terima kasih.

Ghazali Lateh berkata...

Silakan jika bersesuaian dengan majlis.

ctah berkata...

Salam tuan,
Mohon izin untuk menggunakan puisi indah ini semasa majlis persaraan guru di sekolah nanti
dengan sedikit perubahan.
Terima kasih

Cikgu ctah

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Cikgu ctah

Cikgu Siti Mariam berkata...

Dr. Ghaz, saya mohon izin untuk deklamasikan puisi ini untuk persaraan PkHEM saya ya.

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Cikgu Siti Mariam. Mudah-mudahan bermanfaat.

Sofi Safar berkata...

assalam cikgu, mohon menggunakan puisi indah ini utk menghargai jasa seorang rakan sekerja hujung bulan ini....dengan meminda perkataan penolong kanan satu...teruskan memahat bait2 indah darimu

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Encik Sofi sekiranya bersesuaian.

Unknown berkata...

As Salam Cikgu Ghazali Lateh. Saya mohon untuk mendeklamasikan sajak ini di Majlis Persaraan saya di Kolej Vokasional Likas Kota Kinabalu pada 29 Jun 2018 ini. Bahasanya begitu puitis dan bersesuaian dengan jiwa seorang yang bergelar guru.Syukur dengan anugerah yang Allah berikan kpd cikgu untuk menulis sajak ini. Terima kasih. Datin Hjh Hasimah Abu Hassan.

27 Jun 2018

Ghazali Lateh berkata...

Wassalam Datin. Silakan guna sekiranya bersesuaian dengan majlis Datin.

Tanpa Nama berkata...

Assalam Dr.Ghazali Lateh

Mohon halalkan perkongsian ini...utk buku program persaraan PPM sekolah sy...
Maaf sy edit sedikit utk kesesuaian. Tidak utk dideklamasikan...sekadar bahan bertulis shj. Sy suka gaya penulisan tuan....namun sy tak lupa utk menulis nama tuan sbg penulis asal. T.kasih tuan.

Unknown berkata...

Silakan jika bersesuaian.

KOMARIYAH BINTI RUSLAN berkata...

Assalamualaikum Dr. sangat terkesan puisi ini.Mohon dipetik sebaris dua untuk saya sampaikan di hari persaraan Tn Guru Besar saya nanti. Alhmdulillah. Ribuan terima kasih jika diizinkan.

Unknown berkata...

Silakan Puan Hajah Komariyah. Siapa yang bersara?

su'aidah berkata...

assalamulaikum, mohon guna sajak dr untuk dimuatkan di dalam buku persaraan pengetua smk binjai, nanti saya masukkan nota kaki nama penulis.tq.

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Puan Suaidah jika bersesuaian.

Tanpa Nama berkata...

mintak izin ya tuan untuk ubahsuai sedikit sempena persaraan pensyarah. Anis dari IPGKBM.

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Sdr Anis jika bersesuaian.

Aninasrul berkata...

Salam dr, izinkan sy untuk gunakan puisi dr untuk persaraan pengetua saya. Cantik puisi ni.

Unknown berkata...

Silakan Cikgu Aninasrul jika sesuai.

Unknown berkata...

Masya Allah..hebat..!Mohon izin untuk saya ggunakan puisi ciptaan Tuan dalam Majlis Persaraan Di sekolah saya.

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Tuan jika sesuai.

Fatimah berkata...

Assalamualaikum, saya mohon keizinan untuk mendeklamasikan puisi yang sungguh indah ini di majlis persaraan guru di sekolah saya ya. Terima kasih tuan kerana berkongsi, teruskan berkarya dengan karya-karya indah sebegini ya.

RMD berkata...

Assalamualaikum....
Sajak Yang mengusik jiwa Dan menyentuh kalbu..izinkan saya utk tambah sebaris dua bg ayat Dan ubahsuai utk dideklamasi semperna persaraan guru sekolah saya....
Semoga Allah memberi pahala yg berpanjangan utk tuan Dan diberi ilham utk terus berkarya...

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Puan Fatimah dan Tuan RMD jika bersesuaian.

Asneh berkata...

Mohon izin untuk guna dan ubah suai sempena majlis persaraan gb kami ya.

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Asneh jika bersesuaian.

Tanpa Nama berkata...

Nassmyn, pelajar tingkatan 6.

Assalamualaikum cikgu. Mohon untuk menggunakan puisi cikgu sewaktu majlis persaraan guru MUET saya ya cikgu Ghazali Lateh. Walaupun cikgu Ghazali dah benarkan, saya ingin juga smpaikan hasrat saya untuk menggunakan puisi ini. Terima kasih cikgu. Moga Cikgu Ghazali sentiasa berada dalam rahmat Allah.

Unknown berkata...

Silakan Nassmyn jika bersesuaian.

Tanpa Nama berkata...

NASSMYN...
TERIMA KASIH..

Husni Yunus berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Husni Yunus berkata...

Assalamualaikum Dr. Moga Dr dilimpahi keberkatan sentiasa. Mohon izin restu Dr untuk saya gunakan puisi ini dan mungkin sedikit pengubahsuaian sesuai kehendak majlis. Kebenaran dan izin Dr sangat saya harapkan dan hargai.

Unknown berkata...

Silakan Husni Yunus jika bersesuaian dengan majlis.

Maimunati berkata...

Assalamualaikum tuan,
Mohon share puisi ini untuk dibaca di majlis persaraan saya.

Ghazali Lateh berkata...

Wassalam, silakan Puan Maimunati jika bersesuaian.

Tanpa Nama berkata...

اسلام عليكم .Saya Rozaida dari Mersing. Dr Ghazali, saya mohon guna sebahagian sajak ni untuk majlis persaraan rakan sepejabat saya ye. Terima kasih.

Ghazali Lateh berkata...

Wassalam Rozaida. Silakan jika bersesuaian.

Mahpuzillah berkata...

Mohon izin untuk dibaca dalam majlis persaraan Saya

Ghazali Lateh berkata...

Silakan puan jika bersesusian.

Tanpa Nama berkata...

Salam tuan
Mohon keizinan utk saya guna puisi puitis tuan utk Buku Program Persaraan 2 rakan guru kami..Moga Allah memberkati dan mepermudahkan segala urusan tuan..terima kasih

Ghazali Lateh berkata...

Salam. Silakan tuan awanama jika sesuai.

Hafizah berkata...

Assalamualaikum tuan. Mohon keizinan untuk saya guna puisi ini.

Ghazali Lateh berkata...

Wassalam Hafizah. Silakan jika bersesuaian.

NIZHAMA berkata...

Terima kasih Dr...
Sajak ini sangat menyentuh jiwa

Ghazali Lateh berkata...

Terima kasih kembali Sdr Nizhama.

Unknown berkata...

ASSALAMUALAIKUM DR..mohon izin untuk guna kan puisi yang indah ini untuk persaraan pengetua saya..terima kasih

Unknown berkata...

Silakan Tuan jika bersesuaian dengan majlis.

Nik Rus Mazeni berkata...

Assalamualaikum,

Mohon keizinan untuk menggunakan sebahagian sajak tuan untuk majlis persaraan Ketua Jabatan tempat saya bekerja.

Terima kasih.


Nik Rus Mazeni

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Nik Rus Mazni jika sesuai.

Unknown berkata...

Salam, Dr.
Mohon izin untuk gunakan sajak ini untuk majlis persaraan Guru Penolong Kanan Pendidikan Khas sekolah saya ya..
Terima kasih..
Shahril
Port Dickson

Ghazali Lateh berkata...

Salam Tuan Shahril, Silakan guna jika bersesuaian dengan majlis.

Unknown berkata...

Salam. Saya pun berhajat nak guna sajak tuan juga ya...jzkk

Ghazali Lateh berkata...

Silakan tuan jika bersesuaian. Nangti berilah kredit kepada penulis ye.

Emi berkata...

Assalamualaikum,

Mohon keizinan untuk menggunakan sajak tuan untuk majlis persaraan Penolong Kanan di tempat saya bekerja.

Terima kasih.

Ghazali Lateh berkata...

Wassalam. Silakan Emi

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...