Rabu, April 09, 2008

Sebuah Puisi Sempena Persaraan GPK1

Bak Air Yang Mengalir

Bak air yang mengalir.
Tiba jua kiranya di muara waktu,
Perpisahan mengimbau makna sebuah rindu,
Pada jejak-jejak yang lalu, seribu liku!

Berdiri melihat denai-denai kenangan,
Berbunga mesra dalam jambangan ingatan,
Barangkali terdengar nanti,
Suara bisikan melankolia,
Ucap salam anak-anak remaja,
Tegur sapa, senyum tawa, rakan sekerja.

Tiba waktunya untuk menyusun jemari,
Membuang segala kerikil bersalut di hati,
yang terkhilaf dimaafi,
yang sesal diinsafi,
yang lebih dibahagi,
yang kurang dilengkapi,
Agar saat perpisahan ini indah,
Terlerai segala durja gundah,
Tersirna cebisan amarah,
Terurai segala yang bercanggah.

Bak air yang mengalir,
Tiba juga kiranya di muara waktu,
Pasti tersisa kenangan yang terindah,
Berhias luka tidak berdarah,
Kesementaraan waktu mengutus seribu bumbu,
Kerana sekali dipanggil guru,
selamanya pun bergelar guru.

Selamat tinggal suara-suara ceria,
Padang perhimpunan dan dewan perkasa,
Bilik darjah dan anak-anak keletah,
Pejabat tugas dan pembantu ikhlas,
Bilik guru dan timbunan buku,
Ruang kantin tempat mesra terjalin.

Selamat tinggal seribu kerenah,
Datang dan pergi pelbagai wajah,
Bercampur gembira bersisip gundah,
Bergema didikan beralas madah,
Selamat tinggal sebuah tempat bernama sekolah!

Selamat datang persaraan,
Kerana segalanya hanya kesementaraan,
Melengkapi perjalanan,
Sebuah kehidupan!

Bak air yang mengalir,
Tiba juga kiranya di muara waktu,
Di sini kami pasti merindu,
hakikat seorang individu,
guru penolong kanan satu.
Jelinglah kami jika rindu masih bertamu,
Sapalah kami andai mesra akrab berpadu!

Selamat berangkat dalam doa berkat,
Selamat istirahat dari segala muslihat,
Selamat bersara dengan senyuman mesra!
Senyumlah seindah suria,
Setelah mencurahkan segala-galanya,
Pasti beroleh keredaan-Nya.

Bak air yang mengalir,
Sampai di sini kenangan indah pasti terukir!

Ghazali Lateh
Kalumpang Resort and Training Centre,
31 Mac 2008


69 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hebat sangat...
Puitis, padat dan tepat.

Chikman berkata...

Saya terpesona dan terpikat. Sangat bersesuaian dengan pencarian saya.

Mohon izin ubahsuai sedikit dan mendeklamasikannya pada majlis persaraan pengetua kami dan share di facebook.

Norazman bin Mohamad
SMK Machang Bubuk, Pulau Pinang.

Tanpa Nama berkata...

nice n very intresting...minta share

Ghazali Lateh berkata...

Kalau sesuai ambillah... asal jangan digunakan untuk mendapatkan keuntungan material. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Izinkan saya gunakan sajak ini untuk persaraan guru besar saya..

Tanpa Nama berkata...

salam.best la sajak ni.mohon izin guna utk deklamasi di sekolah ye.. tq.

Tanpa Nama berkata...

salam.best la sajak ni.mohon izin guna utk deklamasi di sekolah ye.. tq.

FriDay dA FourtH berkata...

Cikgu.. minta izin untuk menggunakan sajak ini untuk majlis di sekolah saya

Tanpa Nama berkata...

Indahnya sajak tuan,
Mohon izin memetik sebahgian
sajak itu untuk majlis persaraan
pengetua kami.

Guru PSV dari Pendang

Ghazali Lateh berkata...

Cikgu PSV Pendang, kalau rasa sesuai ambillah. Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya.

Tanpa Nama berkata...

sajak yang sangat puitis dan menyentuh perasaan..mohon izin untuk dideklamasi di majlis persaraan di sekolah,terima kasih

cikgu prasekolah

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Cikgu prasekolah.

Tanpa Nama berkata...

salam cikgu..mohon izin tuk guna sajak cikgu yg indah ini tuk majlis persaraan guru di sekolah saya..

cikgu bumi kenyalang

Tanpa Nama berkata...

Salam. Mohon izin nak mendeklamasi sajak untuk majlis pesaraan PK1. Bestlah sajak ni....




Cikgu Bandar Hujan'
Taiping.Perak.

Ghazali Lateh berkata...

Salam Cikgu Bumi Kenyalang dan Cikgu Bandar Hujan. Silalah ambil jika sesuai untuk dideklamasikan sajak tersebut.

Tanpa Nama berkata...

salam,mohn share n ubahsuai utk koleksi saya.indah n putis sekali

Tanpa Nama berkata...

Salam tuan, mohon dipetik puisi indah ini untuk dipersembahkan pada majlis persaraan GPK Koku SK Methodist, Tanjong Malim...semoga Allah memberkati ilmu dan usaha tuan...

Ghazali Lateh berkata...

Terima kasih kpd semua yang menghargai karya saya yang tidak sepertinya.

Tanpa Nama berkata...

sajak yang berkesan... mohon diguna untuk dibacakan sajak ini daalam majlis persaraan ketua saya. Mohon kebenaran sunting sedikit untuk kesesuaian acara

tice berkata...

salams cikgu...Tahniah untuk cikgu coz pandai dan bnyk bebeno ilham menghasilkan macam2 bentuk sajak..

Ummi ada 1 request.Boleh x cikgu cipta 1 SAJAK utk ummi? Ummi dah cube bbp kali tapi sekerat jalan rasa mace x bes je..Syukran3

Ghazali Lateh berkata...

InsyaAllah Ummi, tapi saya bukannya pandai sangat. Saja suka-suka..

ckgu ipoh berkata...

salam ckgu, minta izin untuk kongsi sajak cikgu, tercari2 kata indah untuk dihadiahkan buat pengetua sekolah sy, terjumpa dalam blog ckgu, terima kasih,,

Tanpa Nama berkata...

salam.sangat indah ....mohon guna dalam majlis persaraan pk saya.

maz.

Tanpa Nama berkata...

salam.sangat indah ....mohon guna dalam majlis persaraan pk saya.

maz.

Ghazali Lateh berkata...

Terima kasih Maz. Deklamasilah elok-elok dalam majlis yang disebutkan.

Tanpa Nama berkata...

izinkan saya menggunakan sajak ni,best sgt...penuh erti

Tanpa Nama berkata...

Tahniah...sebuah puisi yg hebat...pohon utk dikilamasikan pada majlis prsaraan GB kami esok..TQ

Tanpa Nama berkata...

puisi yang menarik dan sesuai. mohon guna untuk majlis persaraan guru media. terima kasih cikgu

Mama Mirza berkata...

salam...
mohon izin untuk diletakkan dalam buah tangan untuk pengarah kolej.. terima kasih.. hanya Allah dapat membalasnya.. :)

Ghazali Lateh berkata...

Terima kasih kpd yang sudi bertandang.

Tanpa Nama berkata...

Salam....
Satu nukilan sajak yang amat puitis dan bermakna. Mohon izin untuk menggunakan sajak ini sempena persaraan GB. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

izin guna untuk majlis persaraan guru sekolah sy ya..=)

Ghazali Lateh berkata...

Kalau sesuai ambiklah cikgu...

Nurin berkata...

salam...minta izin untuk guna puisi ini untuk ditujukan khas kepada gb saya yg akan bersara esok....sekian terima kasih.

Nurin berkata...

salam...minta izin untuk guna puisi ini untuk ditujukan khas kepada gb saya yg akan bersara esok....sekian terima kasih.

Ghazali Lateh berkata...

Saya izinkan Cikgu Nurin. Ubahsuai sikit utk kesesuaian majlis.

Tanpa Nama berkata...

salam, sungguh bermakna...minta izin untuk deklamasi dalam majlis persaraan 16 jan thn depan...

Tanpa Nama berkata...

salam tuan, minta izin untuk copy untuk persaraan pengetua sekolah saya..

Ghazali Lateh berkata...

Ok. Saya izinnkan. Ubahsuai sikit ikut kesesuaian.

Tanpa Nama berkata...

izinkan saya deklamasikan sajak ini untuk majlis persaraan guru besar saya..sangat menarik dan padat...

imaza92 berkata...

mohon share dn ubahsuai utk mjlis perpisahan guru besar saya. T.kasih

cikgu kartini skbm muar berkata...

saya pun nak juga...boleh ya cikgu. tak sempat mengarang, sajak cikgu indah sangat, tak terjangkal dek akal, utk persaraan gpk1 sek saya hari jumaat ni,tk ya

cikgu kartini skbm muar berkata...

saya pun nak juga...boleh ya cikgu. tak sempat mengarang, sajak cikgu indah sangat, tak terjangkal dek akal, utk persaraan gpk1 sek saya hari jumaat ni,tk ya

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Cikgu Kartini... kalau perlu ubah suai, ubah suailah sikit. Biasa saja, sajak suka-suka buat masa GPK saya pencen dulu.

cikgu wangi berkata...

ASSALAMUALAIKUM..

sajak tuan sgt puitis..
sy mohon untuk share sajak tuan
bg majlis persaraan rkn sejawat..
terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

Salam tuan, mohon digunakan sajak tuan untuk album perpisahan guru saya yang bersara

IbuBalqesya berkata...

Salam..mohon share untuk program persaraan GB saya..
puisi yang indah dan padat..terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

Salamm mohon kebenaran untuk share sajak tuan untuk majlis persaraan rakan sejawat...terimakasih.

Ghazali Lateh berkata...

Silakan, gunalah kalau sesuai dengan majlis. Saya izinkan.

nuruladeq berkata...

salam. ramai peminat sajak ni :D tahniah..saya pun mohon izin utk guna sajak di majlis persaraan pengetua kami. harap dpt keizinan. terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Salam cikgu. Hasil pena cikgu begitu indah. Saya juga mohon untuk mendeklamasikannya pada majlis persaraan GPK 1 esok. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

mohon kebenaran untuk berkongsi sajak ini ya.. terima kasiih...

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum, puisi yang sangat puitis dan menikam kalbu. mohon izin digunakan untuk majlis persaraan GPK1 saya.... terima kasih banyak.

NORMALA ABD RAHMAN berkata...

salam...mohon untuk di gunakan dalam majlis persaraan rakan pendidik di SMKMM p.pekan kelantan,

Tanpa Nama berkata...

Salam tuan..saya memohon utk guna sajak ini pada majlis persaraan pengetua di sek.kami..harap dapat keizinan..terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

Salam tuan...puisi yang puitis....mohon izin untuk guna sajak ini untuk persaraan pengetua kami...semoga idea tuan sentiasa mengalir bagai air untuk menulis....terima kasih tuan...

Ghazali Lateh berkata...

Lama juga saya tidak membuka blog saya ni. Rupa-rupanya ramai juga yang meminati puisi persaraan ini. Tidak menjadi masalah untuk pengunjung menggunakan puisi saya ini. Tapi kalau sudi berilah sedikit kredit dan penghargaan. Itu sudah memadai.

ZILA berkata...

Sajak yang mantap.....puitis. Syabas tuan. Syukran Ya Allah memberi ilham yang hebat kpd insan-insan terpilih seperti tuan ini. Mohon ubahsuai sajak ini untuk pertukaran GB saya. Tahniah sekali lagi tuan....

ZILA berkata...

Sajak yang mantap.....puitis. Syabas tuan. Syukran Ya Allah memberi ilham yang hebat kpd insan-insan terpilih seperti tuan ini. Mohon ubahsuai sajak ini untuk pertukaran GB saya. Tahniah sekali lagi tuan....

Ghazali Lateh berkata...

Sesiapa yang berhasrat untuk menggunakan sajak ini dalam majlis yang berkaitan, silakan menggunakannya. Namun, tinggalkan sedikit catatan tanda anda menghargai karya ini.

SK Labu Ulu berkata...

Sajak yang hebat. Mohon diubahsuai dan digunakan untuk majlis persaraan guru SKLU.Terima kasih

Norlya Mohd Jali berkata...

Saya suka dgn bait2 puisi ini dan saya mohon izin untuk ubahsuai sedikit utk digunakan pada majlis perpisahan pengerusi persatuan saya. Terima kasih

Ghazali Lateh berkata...

Silakan Sdr Norlya Mohd Jali. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

hebat puisi ni..mohon share utk persaraan gpk sy..tq..semoga Allah murahkan rezeki ckgu..

guru pemulihan khas

ana berkata...

mohon izin utk persaraan pk saya.terbaik

Ghazali Lateh berkata...

Silakan... mudah-mudahan majlis lancar, insyaallah.

nadia dSy berkata...

sungguh puitis nukilan Tuan.. mohon izin untuk majlis persaraan pengetua SMK Guar Chempedak 2014

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah akhirnya ketemu jua sajak yg sgt sesuai. mohon share utk majlis psaraan tim.pgarah kami.tkasih

Ghazali Lateh berkata...

Silakan, jika sesuai. Boleh ubah suai ikut kesesuaian. Nadia dSy, yang bersama tu Cikgu Fatimah ke?