Isnin, September 12, 2011

Ke Pasar Filipina lagi


Kata orang tidak sah kalau tidak ke Pasar Filipina jika seseorang itu bertandang ke Kota Kinabalu.  Saya pun sama juga. Di pasar ini, sebelam petang dan malam terdapat banyak warong menjual makanan laut bakar. Berbagai-jenis ikan, ketam, udang, sotong, dibakar segar dan dipamerkan untuk pengunjung. Saya makan ikan pari dan ikan kerapu bakar, sekadar mahu meratah sahaja. Hidangan utamanya hanya nasi kosong. Sepatutnya penjual menyediakan lebih banyak pilihan juadah seperti sayur dan masakan berkuah. Tapi awas, silap-silap pelanggan akan tertipu. Oleh itu seelok-eloknya tanya dahulu harga makanan yang dipesan.  Kadang-kadang harga seekor ikan mencecah RM40 - RM50 bergantung pada saiznya.
Walaupun bagaimanapun, selera saya tetap mengatakan ikan bakar di Tanjung Dawai, Kedah adalah yang terbaik berbanding tempat-tempat lain di Malaysia. Cubalah ke sana.

Pagi semalam, saya berkunjung ke Tamu di Jalan Gaya.  Banyak benda unik yang dijual di pasar sehari itu.  Banyak juga gambar yang saya ambil dan akan saya muatnaikkan nanti.

Tiada ulasan:

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...