Jumaat, Ogos 29, 2008

Apakah sudah jadi dengan teks ucapan sempena ulang tahun kemerdekaan.

Saya telah diamanahkan oleh pihak sekolah untuk membaca titah ucapan Yang Dipertuan Agong sempena sambutan ulang tahun kemerdekaan. Teks yang diberikan semalam sempat saya teliti. Saya mendapati terdapat kesalahan tema dalam teks tersebut. Saya membuat keputusan untuk membetulkan tema tersebut agar tidak kelihatan janggal kerana tema yang tercatat pada ucapan tersebut MALAYSIAKU GEMILANG, sedangkan tema pada tahun ini ialah PERPADUAN TERAS KEJAYAAN.

Seorang lagi rakan saya diamanahkan untuk membawa ucapan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia. Barangkali beliau terlepas pandang, saya dapati teks tersebut turut menggunakan tema tahun lepas. Rakan tersebut tanpa menyemak terlebih dahulu membaca tema tersebut, lengkap dengan huraian tentang tema berkenaan.

Persoalannya...!!

Adakah pihak yang mengedarkan teks tersebut menggunakan teks tahun lalu dengan membuat perubahan pada angka 51 iaitu sempena ulang tahun ke-51? Atau pihak terbabit tidak menjalankan tanggungjawab yang diberikan dengan sempurna, iaitu tidak meneliti keseluruhan teks berkenaan? Sedangkan teks-teks tersebut merupakan teks rasmi yang ada cop mohor Istana Negara dan juga kementerian yang terbabit. Apakah pegawai-pegawai perhubungan institusi-institusi berkenaan begitu lalai sehingga mencetuskan perkara tersebut?

Natijahnya, hal ini nampaknya remeh tetapi mampu menjatuhkan imej kita, tambahan pula apabila melibatkan sebuah kementerian, apatah lagi pihak Istana Negara. Saya sebagai rakyat marhaen terpanggil untuk meluahkan perasaan kurang senang dengan kelalaian sebegini. Saya berharap semoga perkara seperti tidak berlaku lagi pada masa-masa akan datang.

3 ulasan:

LYNN berkata...

That's very shameful...macam copy n paste aje.

LYNN berkata...

Hi Ghaz,
I checked the two remarks on MoE website and both have the latest 51st Merdeka motto. You'd better find out where it went wrong...who delivered the wrong remarks to your school...or the people at your office must have got the remarks mixed up with last year's. You can check it out at the website on 'teks ucapan' in the left column

Pok-Din Inc berkata...

kalau keje yg dibuat x de pemantauan dan dibuat last minute mcm tu la cikgu jadinya..

dorg x alert bende2 mcm ni.. tau ubah sket2 je dr thn2 sblmnya..

adoi.. mengeluh je la jwbnya cikgu.

apa sudah jadi.. semua sudah hilang fokus.. hehe.

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...