Sabtu, Ogos 04, 2007

Beberapa Penantian

(i)
Minggu depan aku akan berada di Royal Adelphi, Seremban. Projek buku penceritaan semula Hikayat Pasai perlu diteruskan. Kini 70% siap, dan akan dimurnikan di sana nanti. Harap Shamsudin Othman, Lutfi, Aminhad, dan rakan-rakan yang lain tidak menguzurkan diri untuk datang.

10 Ogos aku menerima jemputan Kolej Mara Banting untuk menyampaikan sedikit syarahan tentang dunia sastera secara umum. Kalau sejak akhir-akhir ini aku lebih banyak menyampaikan ceramah tentang bahasa, kini aku beralih angin. Masalahnya, aku terpaksa membuat persediaan, rujukan, dan retrospeksi diri dalam bidang sastera yang semakin kurang bisanya.

Aku teringat tulisan Puan Salbiah Ani dalam kolum sastera Berita Minggu yang lalu. Ada orang mempertikaikan karya yang dihantar tetapi tidak mendapat tempat. Bagiku memang ada kebenarannya, kerana sastera sekarang sudah ada KASTA. Mereka yang berkasta tinggi sahaja akan menjadi sanjungan dan pilihan editor. Yang lain, silalah cari gelanggang lain untuk berpencak. Kini aku sudah mula berpindah gelanggang kerana dalam sastera aku dari kasta yang tidak ada dalam senarai.


(ii)




Menanti rumah baharu siap memang tidak sabar. Tambahan pula sudah hampir sembilan bulan menunggu. Namun, sekurang-kurangnya bentuk rumah baharu itu sudah kelihatan. Petang semalam aku dan isteri melawat rumah baharu kami yang mula diplaster dindingnya. Aku perlu menyediakan peruntukan kewangan yang lebih untuk aksesori rumah itu nanti. Biarlah aku berbelanja lebih sedikit untuk mendapat keselesaan hidup. Setelah lama bekerja keras untuk kehidupan, tidak salah rasanya berhabis sedikit untuk hidup selesa.


Tiada ulasan:

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...