Sabtu, Ogos 11, 2007

Peristiwa Sepanjang Minggu

(i)

Sepanjang minggu ini, banyak aktiviti yang dijalankan. Sepanjang minggu berada di Hotel Royal Adelphi, Seremban bermesyuarat dan berbengkel untuk kerja-kerja penerbitan siri karya agung. Di sana aku bersama-sama rakan-rakan dan tokoh-tokoh yang hebat dan berkarisme. Sebilik dengan Tuan Haji Shamsudin Othman, bergurau dengan Aminhad, Lutfi, dan berbicara dengan Tn. Haji Nafi Mat, Omar Mamat, Lutfi Ishak, Samsiah Mohd Noor, dan beberapa orang guru termasuk Zaidah, Siti Hajar, dan Ija. Mereka semua merupakan tokoh-tokoh yang hebat. Tidak lupa dengan Mazlin yang sangat aktif bergerak mengendalikan segala urusan perbengkelan, walaupun ada kalanya nampak riak-riak keletihan di wajahnya.

Aku sebenar kurang sihat semasa ke Seremban. Akan tetapi atas kehendak tugas dan tanggungjawab, aku berkorban juga. Gambar di sebelah adalah pada hari pertama sampai ke Royal Adelphi. Berehat sambil memandang ke dalam diri, bermuhasabah, dan mencari kelemahan sendiri.

(ii)


Tertarik dengan kegigihan Samsiah menulis novel. Banyak novel yang sudah ditulis, kebanyakannya tebal-tebal dan laris. Alhamdulillah, penulis masa kini sudah mampu mencari kemewahan hasil titik peluh berkarya. Mudah-mudahan hal ini akan menjadi pendorongku supaya terus menulis.




Gambar menunjukkan Samsiah sedang menandatangi novel untuk diberikan kepada rakan-rakan. Yang menerima novel (termasuk aku) tersenyum lebar kerana mendapat novel percuma. Tapi kami amat menghargai pemberian tersebut.






(ii) Berceramah Sastera di Hotel Seri Malaysia, Sepang.
Hari Jumaat malam Sabtu, aku memenuhi jemputan untuk menyampaikan ceramah sastera kepada pelajar-pelajar Kolej Mara Banting. Setelah agak lama meninggalkan bidang sastera, aku ragu-ragu untuk memenuhi undangan tersebut. Namun, aku penuhi juga dengan persediaan yang agak terhad kerana kesibukan. Terima kasih kepada rakan-rakan seperti Shamsudin Othman, Aminhad, dan Lutfi kerana membantu memberikan idea tentang apa-apa yang hendak disampaikan dalam ceramah tersebut.


Kebimbangan tidak dapat memenuhi masa 2 jam yang diperuntukkan berlalu apabila aku mendapati masa tidak cukup. Masih banyak yang ingin diperkatakan kepada pelajar-pelajar ini yang rata-rata beraliran sains dan akan melanjutkan pelajaran ke luar negara. Namun aku bersyukur juga kerana dapat berkongsi sedikit pengetahuan ada dengan mereka. Malah, aku tidak keberatan untuk berkongsi pengetahuan dan pengalaman sastera dengan mana-mana pihak pada masa akan datang kerana aku mula mencipta nama dengan sastera. Hanya kesibukan dan kecenderungan menulis buku-buku akademik menjadikan aku sedikit jauh daripada dunia sastera.


(iii) Tentang Dilema

Sepatutnya Isnin 13 Ogos 2007, aku berada di Universiti Malaysia Sabah. Minggu lepas aku dihubungi untuk menghadiri temu duga jawatan pensyarah penulisan kreatif. Aku sudah menghubungi Zaba di KK untuk membantu. Namun sampai saat ini aku belum membuat keputusan sama ada mahu pergi atau tidak.



Tiada ulasan:

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...