Khamis, November 12, 2009

Game of Strategies

Gambar mi udang ini tidak kena-mengena dengan entri di bawah. Di tempat saya kini terdapat sebuah restoran mi udang dan nasi bawal dari Pulau Pinang. Rasanya boleh tahan, tapi restoran tersebut masih banyak yang perlu ditingkatkan. Saya kesian melihat tukang masa, seorang lelaki yang sudah berusia. Banyak pesanan tidak ada. Barangkali restoran tersebut masih baru dan kekurangan stok. Pemiliknya perlu meningkatkan servis untuk memajukan perniagaan.

Cakap=cakap politik sekarang sudah menjadi kegemaran masyarakat di negara kita. Walaupun pilihan raya sudah lama berlalu, politik mendominasi kehidupan masyarakat Malaysia hari ini. Saya tidak begitu berminat untuk bercakap tentang isu politik kerana setiap kali saya bercakap, pasti ada pihak yang tersinggung. Mentaliti orang kita (terutama Melayu) tidak suka menerima pertentangan pendapat. Bagi saya biar apa-apa pun fahaman politik, penyokong harus sedar bahawa politik ialah satu bentuk Game of Strategies to Gain Power. Orang politik ialah penstrategi yang berani mengambil risiko.


Malangnya, marhaen tidak memahami perkara tersebut. Di kedai kopi, di kantin sekolah, di warong, mereka bercakap berdegar-degar tentang politik tanpa mengeluarkan fikiran mereka untuk berfikir dari perspektif yang lain. Yang diperkatakan hanya untuk memburukkan parti politik yang tidak mereka sokong. Namun mereka hanya menjadi ahli parti politik yang tidak mantap strateginya.


Jika strategi yang digunakan berkesan, maka mereka akan menperoleh kuasa. Yang kalah tidak semestinya tidak baik tetapi tidak merancang strategi dengan baik. Dalam keadaan sekarang BN masih berkuasa kerana strategi yang diguna pakai masih mampu menarik hati penyokong. Barangkali parti-parti politik menjadi pembangkang masih belum menemukan strategi yang berkesan untuk menawan hati penyokong. Jadi, mereka masih terkial-kial mencari strategi untuk memenangi hati pengundi.


Jika dilihat dari tempoh masa, parti-parti politik utama di negara ini bukan calang-calang usianya. Namun sehingga kini parti tersebut masih gagal memang dengan majoriti. Alasannya mudah, strategi parti tersebut tidak menjadi.


Hanya pendapat peribadi seorang yang tidak begitu gemar dengan perkara-perkara yang memudaratkan diri, bangsa, dan agama.

1 ulasan:

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE berkata...

sdr.ghazali,

Nasib baik kita tak jadi orang politik.Gaji cikgu bersih,kalau kita bersih.Elaun orang politik hasil dari pandai menipu rakyat.Haram halalnya tak jelas.Hasil kerja di angkut ke akhirat.Negeri yang cukup kompleks.

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...