Selasa, Jun 08, 2010

Ah Bee

Saya sempat bergambar dengan Ah Bee di kedainya yang sudah berpindah dari tempat asal. Watak Ah Bee saya abadikan dalam beberapa buah karya termasuk novel saya Dari Lembah ke Puncak yang menjadi teks kesusasteraan elektif SPM sekarang.
Dia mungkin hanya seorang tauke Cina yang menjalankan perniagaan kedai runcit sejak saya masih kecil. Kedainya terletak di Bukit Jenun, sebuah pekan kecil tempat kelahiran saya. Ah Bee bukanlah orang penting. Akan tetapi bagi saya dia seorang yang penting. Sejak saya kecil saya berkunjung ke kedai Ah Bee, membeli barang keperluan. Saya membeli beras mengikut sukatan cupak dan gantang. Saya membeli ikan tamban kering, minyak masak yang diisi dalam botol, membeli minyak tanah yang diisi di dalam botol juga. Saya membeli semua barang keperluan di kedai kecil milik Ah Bee.

Ah Bee mengenali seluruh keluarga saya, lebih-lebih lagi arwah bapa saya. Dia juga mengenali seluruh kehidupan saya. Kami menjual ayam, telur ayam, padi, kepada Ah Bee. Semasa saya bersekolah rendah, wang saku tidak ada. Jadi sebelum ke sekolah saya akan masuk ke reban itik, mengutip dua atau tiga biji telur itik dan memasukkan ke dalam poket seluar sekolah. Di kedai Ah Bee saya menjual telut tersebut dengan harga 10 sen sebiji. Itulah wang belanja saya. Kadang-kadang telur pecah dalam perjalanan dan terpaksa dibuang.

Ah Bee kehilangan sebelah tangannya kerana kemalangan jalan raya sejak dia masih muda. Akan tetapi dia seorang yang sangat gigih. Dengan sebelah tangan dia masih mampu memandu. Saya sangat mengagumi Ah Bee. Oleh sebab itu dalam novel saya Dari Lembah ke Puncak, saya memasukkan watak Ah Bee. Malah, dalam cerita itu, saya gambarkan situasi sebenar hubungan saya dengan Ah Bee.

Dua hari lepas ketika saya pulang ke kampung, saya sempat mengunjungi Ah Bee. Dia masih mengenali saya dan kami bercerita tentang masa lalu yang penuh nostalgia.

Tiada ulasan:

Raya 2024