Ahad, Mei 20, 2007

Menjadi Guru Inovatif


Semalam aku diraikan dalam majlis sambutan Hari Guru peringkat negeri Selangor kerana cerpenku memenangi hadiah pertama. Anakku Adilah juga mendapat tempat pertama dalam kategori pelajar memengah. Sambutan dilancarkan oleh YAB Datuk Menteri Besar. Dalam ucapannya, MB meminta guru sentiasa bertindak inovatif dalam meningkatkan kualiti pendidikan di Selangor, selaras dengan gelaran negeri maju. (Gambar: Bersama-sama isteri dalam majlis Hari Guru Selangor 2007)


Dalam hal ini, aku sudah dikira mencapai satu langkah di hadapan. Pak Lah mengingatkan supaya guru-guru meningkatkan tahap keilmuan dan kemahiran. Kukira sudah kucapai kerana telah memiliki PhD. Dalam pengajaran juga aku sentiasa mencari jalan untuk mengatasi sebarang masalah. Buktinya aku mencipta satu kaedah penulisan karangan yang mudah dikuasai oleh murid.


Aku juga berteriima kasih kepada PPD Petaling yang mencadangkan aku supaya mempamerkan karya-karyaku sempena hari guru 2007. Namun aku tidak dapat memenuhi cadangan tersebut kerana tidak mendapat arahan rasmi mana-mana pihak. Ironinya, mengapakah PPD Petaling yang mencadangkan perkara tersebut, sedangkan aku bertugas dalam PPD Kuala Langat.


Kesimpulannya, diriku tidak dipandang oleh orang Kuala Langat, apatah lagi orang-orang di PPD.

1 ulasan:

gardu guru berkata...

Salam, guru inovatif selalu berlaku sepanjang masa. Untuk itu pertahankan sampai usia senja renta. Selamat ya pak.

suyatno
www.garduguru.blogspot.com

Ulang tahun Perkahwinan