Khamis, Mei 24, 2007

Tiga Kategori Penggiat Sastera

i)
Aku membaca blog rakan-rakan malam tadi. Bangga kerana Shamsuddin Othman dan rakan-rakan penulis akan berangkat ke Medan untuk menyertai Festival Puisi di sana.

Bagiku ada tiga kategori penggiat sastera di Malaysia. Yang pertama ialah penulis, kedua aktivis, dan ketiga penulis serta aktivis. Aku termasuk dalam kategori pertama (jika boleh dikira begitu). Aku hanya dengan legasi penulisan sendiri, tidak begitu gemar ke khalayak sastera. Ada pula yang aktif menggerakkan aktiviti sastera tetapi tidak menulis. Kelompok ini termasuk dalam kategori kedua. Yang terbaik ialah kelompok yang ketiga iaitu penulis dan aktivis sastera. Mereka inilah yang sebenarnya menjadi nadi kelangsungan sastera kita. Mereka menulis, dan pada masa yang sama mereka begitu giat menggerakkan sastera. Semoha usaha mereka akan terus menegakkan pendirian sastera tanah air.

ii)
Pada dasarnya aku amat bersyukur menerima berita kenaikan gaji kakitangan awam. Namun ada segelintir kakitangan yang berasa diri mereka teraniaya dengan kenaikan tersebut. Aneh bukan?

Mereka ialah guru-guru siswazah yang melanjutkan pelajaran ketika SSB dikuatkuasakan. Ketika belajar, tiada kenaikan gaji diberikan. Selama empat tahun mereka bergelut untuk mendapatkan ijazah. Selepas keluar mereka memulakan kerjaya dengan tangga gaji PPPS paling asas. Mereka telah kehilangan empat kenaikan gaji. Rakan-rakan yang tidak melanjutkan pelajaran menerima gaji yang hampir sama dengan mereka. Setelah kenaikan gaji 15% dan 25% bagi siswazah dan bukan siswazah, guru-guru bukan siswazah telah memotong mereka dari segi jumlah gaji yang diterima. Di manakah silapnya? Mereka kecewa, dan tidak tahu mahu mengadu nasib kepada pihak mana.

Seperkara lagi, bagi guru-guru bukan siswazah yang telah berkhidmat selama lebih 20 tahun, mereka juga berasa teraniaya apabila gaji mereka tidak jauh bezanya, malah sama, atau kurang daripada gaji guru-guru bukan siswazah yang baru 10 tahun berkhidmat. sekali lagi, persoalan ini timbul. Di manakah silapnya? Skim gaji guru di Malaysia kini sangat bercelaru, adakah perkara ini tidak ada dalam perjuangan memartabatkan profesyen perguruan seperti yang termaktub dalam PIPP.

Aku rasa perkara ini perlu ditangani untuk mengelakkan pengurangan motivasi guru-guru yang terlibat. Kesatuan-kesatuan guru tidak harus mendiamkan diri tentang perkara ini.

Tiada ulasan:

Raya 2024