Selasa, Mei 08, 2007

Anugerah Penulisan Pertama 2007

Alhamdulillah, tengah hari tadi mendapat berita cerpenku sempena sambutan Hari Guru Kebangsaan memang hadiah pertama. Maksudnya tahun ini sekali lagi aku akan merayakan hari guru peringkat kebangsaan, dan kali ini di JB. Inilah anugerah penulisan yang pertama kumenangi tahun ini. Lama sudah aku tidak berpeluang untuk menyertai pertandingan menulis akibat kekangan pengajian. Kini aku ingin kembali menulis dan menulis.

Telah aku sampaikan khabar kemenangan itu kepada Aminhad, rupa-rupanya dia berada di Kundasang, pastinya dengan Shamsuddin Othman. Cemburu juga aku melihat pemandangan menarik Kundasang yang dipaparkan oleh Shamsuddin dalam blognya.

Cerpen aku yang menang itu berjudul Dongak ke Atas, Jenguk ke Bawah. Bersifat sedikit futuristik, tentang sains angkasa. Cita-cita besar anak kampung untuk menjadi angkasawan akhirnya tercapai melalui kesungguhan dan kerja keras.

Minggu lepas, Jumaat pagi aku menjalani temu duga jawatan pensyarah di UPSI. Aku tidak terlalu mengharap, berjaya atau tidak adalah rahmat yang tersembunyi.

Tiada ulasan:

Raya 2024