Isnin, Mei 28, 2007

Hitam Putih Kehidupan


(i)
Kehidupan ini penuh hitam dan putihnya. Hari Sabtu, aku ke KL Sentral sekadar mahu melihat suasana walk in interview pengambilan tenaga akademik IPTA. Yang hitamnya adalah apabila aku bertanya di booth UPSI tentang status permohonanku. Jawapannya, "permohonan Dr. tidak diperakukan". Dalam kata lain permohonanku tidak layak. Aku sempat bertanya apakah kekurangan permohonanku. Sudah tentu jawapan tersebut SULIT. Seperti yang kunyatakan terdahulu, aku tidak begitu mengharapkan jawatan tersebut. Jadi aku tidak terlalu kecewa dengan respons yang kuterima. Aku membuat 2 andaian, pertama aku belum cukup layak untuk bertugas sebagai pensyarah di UPSI, atau yang kedua aku terlalu hebat untuk bertugas di sana.

Semalam hari minggu aku sekali lagi ke KL Sentral. Kali ini lebih bersedia untuk mencuba nasib. Aku memilih UKM sebagai IPTA pilihan. Nyatakan lamaranku kali ini amat berhasil, tanpa melalui sesi yang sukar. Malah penemuduga lantas berkata aku layak, tanpa banyak soal. Lebih manis lagi aku ditawarkan DS51, walaupun aku hanya memohon DS45. Alhamdulillah.

Masalahnya, aku perlu mencari jalan untuk mendapatkan pelepasan dari KPM. Aku diberikan tempoh 6 bulan untuk menyelesaikan masalah perjawatanku. InsyaAllah, akan aku usahakan.

Sepanjang perjalanan pulang, aku mula membayangkan perubahan yang bakal kuhadapi dalam waktu-waktu yang mendatang. Di FSSK itu terbaris nama-nama besar dalam sastera dan budaya Melayu. Adakah aku akan diterima seadanya aku?

Terima kasih kepada isteri yang tidak jemu-jemu memberi semangat dan dorongan. Terima kasih juga kerana sanggup duduk seharian menanti giliran ditemuduga. (Gambar: Bersama isteri di belakang CRV)

(ii)
Malam tadi ketika menghantarAdilah ke Trengganu, sempat berbual dengan Mustaza, bekas rakan guru yang kini menjadi peguam. Padaku, Mustaza yang seorang yang hebat dan sentiasa berfikir di luar kotak. Melayu perlu lebih ramai orang yang berfikir di luar kotak seperti ini. Banyak perkara yang kami bualkan. Mungkin ada follow up ttg perkara yang dibicarakan itu.

Tiada ulasan:

Raya 2024