Sabtu, Jun 09, 2007

Berwisata di Kota Singa



Minggu lepas merupakan minggu aku tidak ada di rumah. Minggu pertama balik ke kampung. Sekembali ke Banting, terus ke JB dan Singapura, bercuti dengan family. Banyak cerita yang hendak disampaikan, tetapi memadai kisah melancong ke Kota Singa kupaparkan dahulu.

Pertama, ternyata mahal untuk melancong ke Singapura, lantaran perbezaan nilai mata wang. Untuk ke Pulau Sentosa sahaja, dengan pakej asas, terpaksa bebelanja hampir RM600, untuk lima orang.Tidak termasuk makanan yang mahal dan merisaukan tahap kehalalannya. Hanya mengisi perut dengan burger ikan. Di Dolphin Lagoon, terlihat tanda halal pada poster sandwic, tetapi apabila dibeli, hanya sandwic untuk vegeterian. Tidak enak. Air mineralnya yang kecil berharga $1.50, bersamaan RM3.60 Waduh, mahal amat. Tetapi sekadar untuk melihat tempat orang, apa salahnya
berbelanja sedikit.

Yang baik tentang Singpura, ialah orangnya yang very helpful. Ketika di Kranji, aku terpinga-pinga mencari arah tuju. Tetapi ada seorang wanita yang membantu, membeli tiket MRT. Begitu juga semasa di stesen MRT Jurong East, ada wanita lain yang menunjuk arah supaya kami menukar MRT di Outram Park. Akhirnya kami sampai ke Harbour Front sebelum ke stesen kereta kabel untuk di Pulau Sentosa.

Memandangkan kos yang tinggi, niat untuk bermalam di S'pura terpaksa dibatalkan. Kami balik dan tidur di JB. Namun, kenangan di Singapura tetap ada manfaatnya. Tempat-tempat yang dilawati bukanlah sesuatu yang hebat atau luar biasa. Underwater Worldnya, tidak lebih hebat daripada Aquaria KLCC atau Underwater World Langkawi yang kukunjungi beberapa tahun yang lalu. Begitu juga Taman Rama-ramanya tidaklah sehebat mana berbanding Taman Rama-rama Kuala Lumpur. Dolphin show hanya 20 minit dan tidak banyak aksi yang dipamerkan.

Barangkali selepas ini lebih baik berwisata ke Indonesia. (Gambar: Atas: Di Taman Rama-rama Sentosa. Bawah: Melalui stesen MRT bawah tanah untuk bertukar haluan ke Harbour Front)

Tiada ulasan:

Ulang tahun Perkahwinan