Jumaat, Julai 06, 2007

Catatan Hari Ini

(i)

Alhamdulillah aku telah pun melaksanakan tugas menyampaikan ceramah tentang teknik penulisan esei di PPD Kuala Langat pagi tadi. Selama 4 jam, bercakap menjadikan aku terlalu penat. Akan tetapi hati berasa lega kerana mendapat respons yang baik daripada guru-guru yang hadir. Yang penting aku dapat menyebarkan sedikit pengalaman kepada guru-guru bagi diajar pula kepada murid-murid di sekolah masing-masing. Itu jika teknik tersebut sesuai dengan murid mereka. Aku berhadap guru-guru tidak memberi alasan pencapaian murid mereka rendah untuk tidak mencuba teknik yang aku perkenalkan itu. Sewajarnya, cuba dahulu barulah buat kesimpulan sama ada teknik tersebut sesuai atau tidak.


Sempat juga aku memberikan panduan dalam penulisan kreatif secara ringkas, memandang ada guru yang berminat untuk menulis kreatif. Tambahan pula mereka mengetahui aku memenangi peraduan menulis cerita kanak-kanak sempena Hari Guru. Oleh sebab masa sangat terhad aku hanya menyentuh secara ringkas tentang penulisan kreatif. Barangkali satu bengkel khusus untuk penulisan kreatif wajar diadakan untuk guru-guru yang berminat.



(ii)

Aku tertarik dengan tulisan Salbiah Ani dalam pojok sastera Berita Minggu baru-baru ini. Beliau mencemuh seorang penyair yang telah begitu obses terhadap penukaran nama Bahasa Melayu ke Bahasa Malaysia. Sebenarnya, beberapa orang penulis sama ada secara terang atau senyap memang sakit hati membaca 'sajak' berkenaan. Apatah lagi gelaran yang dilemparkan terhadap pihak-pihak tertentu sebagai petualang.


Sebenarnya si polan itu telah lama bersikap provikatif dalam karyanya. Entah mengapa karya-karya yang sarat dengan perkauman (dari segi watak, latar, dan temanya) mendapat tempat yang sangat istimewa dalam kancah sastera Melayu (Malaysia). Malah seorang tokoh (yang telah tiada) terlalu menatang si polan ini seperti menatang minyak yang penuh. Akhirnya belang di polan itu terserlah juga. Malangnya, ada antara kita yang tidak menganggap itu sebagai belang.


(iii)

Badan-badan penulis kita kini tidak banyak yang bercakap tentang perjuangan. Semuanya diam dan merestui. Dan fungsi badan-badan penulis ini lebih banyak menganjurkan rombongan daripada memperjuangkan nasib penulis dan sastera Melayu (Malaysia).


(iv)


Aku baru sahaja mendapat buku puisi (yang banyak sisipan esei) Leo AWS. Aku memang bercadang untuk membicarakan karya-karya Leo yang baharu ini dari aspek komunikatif. Akan tetapi bilangan puisinya kali ini amat terhad.


(v)

Amin sudah mengemaskinikan blognya. Tadi petang aku telah mencuci gambar. Antara gambar tersebut ialah gambar aku ketika di Pontian. Mesyuarat di Pontian itu akan disambung di Royal Aldelphi Seremban, 7 - 9 Ogos nanti. Mazlin dah sms maklumat tersebut ketika aku dan keluarga sedang makan-makan di Jalan Jugra.

Tiada ulasan:

Raya 2024