Rabu, Julai 04, 2007

Teknik Mengarang Menggunakan Formula

Nampaknya teknik mengarang yang kuperkenalkan sejak 2002 mula mendapat perhatian terutama golongan pendidik mata pelajaran Bahasa Melayu (Malaysia?). Besok 6 Julai aku dijemput untuk menyampaikan ceramah tentang teknik menulis karangan kepada guru-guru Bahasa Melayu Kuala Langat. Kemudian pada 28/29 Julai nanti, aku akan membentangkan kertas kerja seminar tentang teknik tersebut di UPSI. InsyaALlah jika tidak ada aral melintang.

Sebagai guru aku sentiasa mencari kaedah untuk membolehkan murid-murid mengarang dengan baik, hasilnya mereka dapat menjawab soalan peperiksaan dengan baik. Berdasarkan beberapa orang guru yang pernah menghadiri sesi ceramahku, teknik yang kuperkenalkan itu sangat berkesan. Buktinya sekolah masing-masing mencipta sejarah dalam peningkatan prestasi murid-murid mereka. Alhamdulillah jika benar perkara itu. Dan aku tidak lokek untuk berkongsi pengalaman dengan sesiapa sahaja tentang kaedah tersebut.

Akhir-akhir ini aku berasa terbelenggu dengan suatu fenomenon tentang diri aku sendiri. Setelah aku memiliki ijazah kedoktoran, pintu-pintu peluang seakan-akan tertutup berbanding semasa tidak bergelar Dr. dulu. Permohonan untuk bertugas di IPTA semuanya ditolak dengan alasan yang kadang-kadangnya di luar jangkaan. Begitu juga dengan karya-karya yang kutulis semakin tidak diterima.

Kini aku perlu duduk bermuhasabah. Adakah gelaran Dr itu satu kekurangan buat diriku, atau budaya dan pemikiran masyarakat kita yang tidak dapat menerima aku dengan kelulusan dan gelaran itu. Tapi aku percaya dengan ketentuan Allah dan iltizam diri. Aku tidak perlu berhenti untuk melangkah, biarpun orang lain memandang langkahku tidak selari dengan pemikiran mereka. Wallahua'lam!

1 ulasan:

aminminhad berkata...

Salam sahabat.
Barangkali inilah yang dinamakan dugaan-Nya. Dugaan ini biasanya sementara. Bersabar dan pervayalah: Ada Kebaikan di Sebalik Kejadian. Saya selalu doakan yang baik-baik!
Aaaamiiiiiiin!

Travelog Seoul Korea 2017

Tanpa banyak persediaan, saya membuat keputusan untuk melancong ke Seoul. Saya terbang ke Seoul pada 28 Ogos, dengan Air Asia.   Kami tiba ...