Jumaat, September 11, 2009

Bangga Menjadi Rakyat Malaysia

Saya membaca beberapa blog dari Indonesia. Bloggers di sana tidak habis-habis mengganyang negera ini dalam blog mereka. Yang peliknya sasaran serangan mereka lebih tertumpu pada orang Melayu di negara ini. Malaysia dianggap sebagai negara kecil yang berambisi besar dan arogan. Malah ada blogger yang sangat memuji negara Turki, yang dianggap menjadi sahabat sejati negara itu. Buktinya, semasa tsunami melanda Aceh, bantuan Turki yang paling awal dan paling besar diterima.
Mereka tidak sedikit pun menyebut sifat murah hari Malaysia, NGO, yang tidak pernah berhenti membantu jika terhadap sebarang bencana berlaku. Yang terkini, ketika mereka berdemonstrasi hendak mengganyang Malaysia, negara kita menubuhkan tabung untuk membantu mangsa gempa yang melanda luar Pulau Jawa. Ketika tsunami, dan hingga kini mangsa tsunami mendapat pelbagai bantuan drai Malaysia langsung tidak disebut. Yang disebut hanya kerakusan sikap Malaysia mengklaim itu dan ini dari negara jiran itu.
Mereka juga mempertikaikan Dasar Ekonomi Baru. Tidakkah mereka tahu DEBlah yang membolehkan rakyat mereka turut merasai nikmat dan rezeki, datang berduyun-duyun secara sah mahupun haram semata-mata kerana sikap baik hati rakyat dan pemimpin negara ini.
Yang penting rakyat Malaysia tidak harus melatah dengan sikap emosional mereka. Yang penting juga bangsa yang besar dan bertamadun ialah bangsa yang berhemah dalam apa-apa jua tindakan. Saya bangga jadi rakyat Malaysia.

1 ulasan:

HBM Consultant berkata...

Saya juga bangga menjadi rakyat Malaysia!

Raya 2024