Ahad, September 13, 2009

Perihal di Kampung II

Seperti tahun-tahun yang lalu, malam-malam akhir Ramadan saya suka melihat suasana sambutan di kampung di sekitar Banting. Dalam pukul 11 atau 12, saya bersama-sama keluarga berkereta memasuki kampung seperti Kanchong Darat, Sungai Lang, Sungai Kelambu, dan kadang-kadang sampai ke Olak Lempit atau Labohan Dagang. Tujuannya untuk melihat pelita atau panjut yang banyak dan sangat cantik kelihatannya pada malam-malam sebelum aidilfitri.
Namun, tahun ini keadaan itu agak berlainan. Tidak banyan rumah yang memasang pelita di laman seperti tahun-tahun yang lalu. Dalam satu lorong hanya ada satu dua rumah sahaja yang memasang pelita. Barangkali tahun ini, masa agak terhad. Anak-anak sekolah yang memasang pelita juga masih bersekolah dan sedang menghadapi peperiksaan. Mungkin inilah sebabnya sambutan kali ini tidak begitu meriah.
Malam tadi ketika melalui Kampung Kanchong Darat, saya dapati ada sebuah rumah menggantungkan tanglung bulat dengan tulisan Cina sebagai lampu hiasan di pondok depan rumah. Nampaknya tuan rumah tersebut sedang menghayati semangat 1 Malaysia.

1 ulasan:

Pok-Din Inc berkata...

tanglung ade 2 kan cikgu..
kat pondok depan rumah dkt dengan taman liang-liang.. hehe.
.
saye ade tgk jugak khamis lepas.. =)
1malaysia.. 1kuala langat..

Ulang tahun Perkahwinan