Khamis, September 17, 2009

Rakan-rakan Lama

Sempena hari raya tahun ini saya dihubungi rakan-rakan lama saya semasa bersekolah di Sekolah Menengah Guar Chempedak. Yang pertama menghubungi saya ialah Chong Seng Ming yang mempunyai sebuah firma guaman di Sungai Patani. Kemudian Wahab menelefon saya dari Kota Bharu, bercerita panjang tentang diri masing-masing. Mereka berdua memang rakan karib saya semasa di sekolah dulu. Dan kami akrab sampai sekarang.
Semasa di sekolah Seng Ming dan Wahab merupakan pengawas, malahan Wahab menjadi ketua murid. Mereka memang berwibawa. Saya hanya pelajar biasa dan duduk di belakang kelas. Ketika itu saya rapat dengan Allahyarham Shukri Bakar. Rakan saya itu meninggal dalam kemalangan jalan raya, meninggalkan seorang anak yang masih kecil. Semasa di sekolah dia sangat rapat dengan saya. Semasa meninggal, dia bertugas sebagai akauntan di KWSP cawangan Alor Star.
Seng Minng pula dulu masuk maktab perguruan, satu batch dengan saya. Tapi dia meninggalkan kursus keguruan dan menyertai pasukan polis sebagai inspektor. Dia bersara dari polis ketika berpangkat ketua inspektor untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang. Kini dia memiliki firma guaman. Seorang lagi classmate saya ialah Ng Choo Hock, juga memiliki firma guaman di SP.
Wahab pula seorang yang sangat progresif dalam kehidupan. Dia pernah menjadi orang besar dalam Nestle'. Kini Wahab mengendalikan konsultansi sendiri dan seorang yang berjaya dalam apa-apa sahaja bidang yang diceburi. Saya sangat berbangga kerana kawan-kawan sekolah saya berjaya.

Tiada ulasan:

Raya 2024