Ahad, Disember 19, 2010

Tempayan Lama

Semalam saya ke Segamat. Sebelum sampai ke pekan Segamat saya ternampak sebuah kedai yang menjual barang-barang lama khususnya kayu landasan kereta api. Saya berhenti dan mendapati banyak tempayan lama berada dalam simpanan tuan punya kedai yang dikenali dengan nama Pak Arab. (nama sebenarnya Abdul Rahim Abu Bakar). Saya meminta sebiji tempayan lama tersebut. Akan tetapi dia keberatan untuk memberikannya kerana katanya dia mahu membuka showroom untuk mempamerkan barangan tersebut. Setelah merayu dia bersetuju menjual tempayan tersebut sebiji sahaja.
Tempayan ini sangat antik. Pada saya tempayan membawa saya ke zaman kecil saya di kampung. Tempayan banyak gunanya pada zaman dahulu. Salah satu kegunaan penting adalah untuk menyimpan air minuman. Saya masih ingat ketika saya pulang dari sekolah dalam keadaan panas, saya akan menuju ke tempayan di dapur dan mencedok air minuman. Dan tempayan yang saya gunakan dahulu ada dalam simpanan saya sekarang ini.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

wahh cantiknyaa tempayan tuh.. huhu mesti cantik juga harganya...

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...