Ahad, Januari 25, 2009

Pemergian Sasterawan Tanah Air


Hari ini negara kehilangan seorang lagi Sasterawan besar Pak Arenawati. Pagi-pagi Tn Hj Shamsudin Othman menghantar sms tentang berita sedih itu. Saya terkedu sejenak kerana minggu lepas sahabat sastera saya Sazalee Yaacob telah kembali ke rahmatallah. Saya tidak mengenali Pak Arenawati secara peribadi, tetapi saya membaca karya arwah ketika saya obses dengan sastera, terutama ketika pengajian sarjana. Ketika itu kesusateraan Melayu merupakan major yang saya pilih, di bawah penyeliaan seorang lagi sasterawan besar arwah Pak Dharmawijaya.

Sazalee Yaacob pula memang saya kenali secara peribadi ketika arwah tinggal di Sijangkang. Kebetulan arwah seorang tulang belakang Kemudi ketika itu. Lebih akrab lagi, saya pernah menjempat arwah untuk mendidik anak didik saya mendeklamasikan sajak untuk sayembara deklamasi sajak Hari Kebangsaan 1996. Ketika itu anak didik saya Intan Norsaina telah berjaya mewakili Selangor ke peringkat kebangsaan dalam usia seawal 16 tahun. Arwah Sazalee Yaacob merupakan pakar rujuk saya ketika itu. Hasilnya, Intan Norsaina kini menempah nama dalam dunia penyiaran dan lakonan masa ini.


Natijahnya, akhir-akhir ini perkembangan dunia sastera kita agak suram, dan disuramkan lagi dengan pemergian mereka yang sudah lama begitu akrab dengan dunia sastera. Harapan kita dunia sastera Melayu akan lebih bersinar kini dengan barisan muda yang kreatif, prolifik, dan bertanggungjawab memartabatkan sastera tanah air, bukan yang sering bertelagah antara satu sama lain.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

iyela cikgu yang hidup pasti akan pergi....kita hanya mampu mendoakan

Raya 2024