Selasa, Mei 05, 2009

Membentuk Minda Kelas Pertama. Mungkinkah?

Hari ini saya dijemput untuk berceramah di sebuah sekolah. Mengikut jadual ceramah akan berlangsung selama dua jam, dari 8.00 pagi hingga 10.00 pagi. Saya sampai pada pukul 7.45 pagi. Setelah saya tunggu, tak ada pun orang yang menanti saya. Saya tertunggu-tunggu sehingga jam 8.05. Jadi selepas itu, saya mula bimbang, kemungkinan saya tersalah tarikh. Akhirnya saya membuat keputusan untuk balik. Dalam perjalanan balik (dah hampir sampai ke rumah) saya menerima panggilan telefon daripada kaunselor sekolah berkenaan bertanya di manakah saya berada. Saya menjawab bahawa saya sudah balik kerana saya menunggu hampir setengah jam tidak ada sebarang tanda yang kedatangan saya dialu-alukan. Ternyata jadual saya tidak salah, begitu juga dengan waktunya.
Ada beberapa natijah daripada peristiwa ini. Yang pertama amalan menghormati tetamu perlu kita pertingkatkan. Jika kita menjemput orang datang ke tempat kita, setidak-tidaknya lantiklah seseorang untuk menunggu supaya tetamu kita tidak termangu-mangu. Yang kedua ialah aspek menepati masa dalam masyarakat kita masih terlalu lemah. Pengurusan masa yang lemah ini menjadi penghalang proses pembangunan minda masyarakat. Jadi dalam konsep SATU MALAYSIA yang diuar-uarkan, perkara ini wajib diberikan perhatian untuk melahirkan masyarakat Malaysia berminda kelas pertama. Mungkin masih jauh untuk mencapainya, kerana masyarakat kita memang berminda kelas ketiga. Setidak-tidaknya ada usaha ke arah itu.

Tiada ulasan:

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...