Rabu, Julai 22, 2009

Tentang Polemik

Sekarang ini apa-apa sahaja yang terjadi biasanya akan menjadi bahan polemik. Nampaknya dunia politik Malaysia sangat meriah dengan pelbagai polemik. Kadang-kadang terfikir juga tentang politik Malaysia yang sangat rencam dan pelbagai. Maklumlah negara majmuk. Yang terbaru kematian seorang setiausaha politik turut menjadi polemik yang serius dan melibatkan banyak pihak dari golongan atasan dan dibualkan di peringkat paling bawah. Akan tetapi dalam hal ini saya lihat pendekatan defensif yang digunakan oleh pihak kerajaan terlalu memakan diri. Dalam permainan bola sepak, permainan bercorak defensif tidak akan mendatangkan kemenangan walaupun sekuat manapun pasukan itu. Permainan bercorak 'attacking' lebih berkesan kerana kadang-kadang pemain pasukan lawan akan menjaringkan gol sendiri.

Kemudian kita disajikan pula polemik UPSR yang dicadangkan supaya dimansuhkan. Polemik Kampung Buah Pala, polemik rumah bekas MB, polemik pusat sembelihan babi, dan macam-macam lagi. Dalam konteks pusat penyembelihan tersebut, saya amat menyokong tindakan kerajaan Kedah. Saya akan lebih menyokong jika kedai menjual daging haiwan tersebut di tengah-tengah Pekan Gurun turun dipindahkan ke tempat lain. Kalaulah kerajaan Kedah mendukung slogan 'Membangun Bersama Islam' nescaya kedudukan kedai tersebut sangat tidak manis. Itupun jika pembesar negeri sering melalui pekan tersebut.

Banyak lagi polemik yang akan muncul. Tidak kurang juga polemik tokoh politik yang berperanan seperti Jalud yang bercakap dengan suara orang lain. Seronoknya menjadi rakyat Malaysia. Sentiasa meriah dengan polemiknya...

Tiada ulasan:

Raya 2024