Isnin, September 14, 2009

Terus dari Kilang.

Oleh sebab permintaan tinggi, air tidak sempat dimasukkan ke dalam kotak.
Sekumpulan pekerja warga Bangladesh yang bekerja di kilang tersebut sedang mengupas ubi untuk dijadikan kerepek ubi. Sudah tiba masanya negara memberikan pada Bangladesh untuk membekalkan pekerja asing yang lebih ramai. Hal ini demikian kita perlu mengurangkan warga Indonesia kerana kebanjiran mereka menyusahkan rakyat Malaysia.

Sebagai persediaan untuk menyambut hari raya, saya membeli air minuman berkarbonat di kilang Jaez Industries yang terletak di Kampung Sungai Kelambu. Kilang ini menghasilkan air minuman dengan jenama Jaez. Rasa air produk kilang ini bagus kerana kurang gasnya dan enak. Kilang ini merupakan sebuah kilang IKS yang berjaya. Sambutan terhadap produk kilanng ini sangat baik sehingga tidak sempat dimasukkan ke kotak sudah pun ada yang membeli. Di samping menghasilkan minuman kilang ini juga menghasilkan kerepek pisang, kerepek ubi, dan kuih-muih.

Di Banting, banyak perusahaan seperti ini dijalankan oleh penduduk tempatan. Kerepek keluaran Banting kini sudah dieksport ke luar negara. Orang Melayu sudah mula melibatkan diri dalam sektor pengeluaran bahan makanan berasaskan pertanian. Saya bangga kerana kebanyakan mereka sudah maju. Sama-samalah kita bantu perniagaan bumiputera.

1 ulasan:

NASSURY IBRAHIM berkata...

Saya sokong. Pembantu rumah boleh ambil orang Pattani.

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...