Sabtu, Oktober 17, 2009

Peranan dan Karisme Pemimpin

Pemimpin datang dan pergi. Seseorang pemimpin mempunyai karisme yang tersendiri. Seorang pemimpin yang berkarisme dapat menarik sokongan orang bawahan. Dalam hal ini kemampuan pemimpin menyerlahkan karismenya sangat penting. Jika pemimpin tidak ada karisme nescaya pertubuhan yang dipimpin akan tergugat. Sokongan akan berkurangan. Ada kemungkinan sesebuah pertubuhan akan mati begitu sahaja jika pemimpinnya tidak ada karisme.
Oleh yang demikian karisme pemimpin sangat penting dalam sesebuah pertubuhan. Kita telah melalui beberapa pimpinan. Kita tahu pemimpin mana yang berkarisme dan yang mana tidak berkarisme. Kadang-kadang pemimpin yang berkarisme itu memang menjelikkan perasaan kita. Akan tetapi kepimpinannya akan terserlah dalam jangka masa yang panjang.
Pengajarannya, seseorang penyokong seseorang pemimpin jangan terlalu taksub dengan ketuanya hanya semata-mata mahu mengampu. Banyak pengampu pemimpin yang tidak berwibawa akhirnya akan malu sendiri dan kehilangan harga diri.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I LIKE UR HAIR AND UR FACE AND UR NOSE

Tanpa Nama berkata...

AND UR LONGMAN BOOK AND GLATEH@HOTMAIL.COM

Travelog Seoul Korea 2017

Tanpa banyak persediaan, saya membuat keputusan untuk melancong ke Seoul. Saya terbang ke Seoul pada 28 Ogos, dengan Air Asia.   Kami tiba ...