Khamis, April 14, 2011

Anugerah

Aku mula terasa,
kelebihan yang Tuhan beri,
dan aku amat mensyukuri,
kini mula mencetuskan iri,
musuh-musuh dan rakan sendiri.

Aku tidak pernah meminta,
anugerah Tuhan hadir di depan mata,
tapi aku hanya berusaha,
menebus semua derita,
dengan cagaran permata.

Barangkali  mereka tidak mengerti,
akan makna anugerah dan rezeki,
biar betapapun dihajati,
kemahuan dan kehendak hati,
tanpa Tuhan memberkati,
tidak akan berlaku pasti.

Janganlah kita berfikir lewa,
rezeki ada jangan kecewa,
syukur yang ada kuatkan takwa,
tunjukkan bakat anggun wibawa,
bersama ikhlas yakin terbawa.

Aku hanya manusia biasa,
tidak berlebih mahu merasa,
nikmat Tuhan syukur sentiasa,
lebih sedikit perkara biasa,
bukan meminta sepanjang masa,
sekadar mahu nikmat selesa.

Dangau Marhaen,
14/4/2011

Tiada ulasan:

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...