Sabtu, Januari 26, 2008

Sekadar Catatan Hari Ini


Hari ini aku kurang sihat. Akan tetapi aku terpaksa bergegas ke Shah Alam atas urusan projek penerbitan yang agak besar juga. Hampir lima jam berdiskusi akhirnya aku pulang hampir pukul 3 ptg. Semalam mendapat khabar, Sdra Shamsuddin Othman kemalangan akibat dilanggar mat rempit. Aku tertarik dengan sms Shamsuddin yang berbunyi "Penyair dirempuh mat rempit, mat rempit yang popular". Begitulah nasib penyair. Bersabarlah. Barangkali itulah dugaan yang diutuskan Ilahi terhadap hamba-Nya.


Hasrat untuk memancing udang galah sejak beberapa hari yang lalu tidak kesampaian kerana banyak kerja yang perlu dilaksanakan. Ajakan kawan-kawan terpaksa kutolak kerana kesibukan.


Sekembali dari Shah Alam aku diberitahu tentang surat jemputan ke majlis penyampaian hadiah pertandingan menulis sempena 50 tahun merdeka. Setelah dibaca, aku memenangi salah satu hadiah dalam kategori puisi. Barangkali hadiah sagu hati kerana tidak dinyatakan kedudukan. Majlis penyampaian hadiah akan diadakan pada 29 Januari 2008, 2.30 ptg di DBP. Harap dapat berjumpa kawan-kawan penulis di sana nanti. Kalau tak salah, puisi yang memang itu ditulis semasa aku berada di Langkawi bersama-sama Shamsudin Othman, Aminhad, Lutfi, Ariff, dan lain-lain. Seingat aku kami bergurau untuk saling mengatasi satu sama lain dalam pertandingan tersebut. Barangkali rakan-rakan yang lain turut memenangi pertandingan tersebut kerana mereka juga penulis yang hebat. Dalam perkara ini aku teringat akan gelaran yang diberikan oleh Sasterawan Negara A. Samad Said kepadaku suatu waktu dulu sebagai "penulis yang kuat beradu". Namun kini aku tidak lagi begitu ghairah menyertai pertandingan akibat kekangan tugas dan urusan-urusan lain yang mendesak.


1 ulasan:

nginapsrengenge berkata...

Walau apapun tahniah dari aku.

Travelog Seoul Korea 2017

Tanpa banyak persediaan, saya membuat keputusan untuk melancong ke Seoul. Saya terbang ke Seoul pada 28 Ogos, dengan Air Asia.   Kami tiba ...