Selasa, Januari 29, 2008

Majlis Penyampaian Hadiah Sayembara Penulisan Sempena 50 Tahun Merdeka

Petang tadi berlangsung majlis penyampaian hadiah sayembara menulis sempena 50 tahun merdeka di DBP. Ketika menghadiri majlis ini, dapat ditemui ramai kenalan penulis, sama ada yang lama mahupun generasi penulis baharu yang prolifik seperti WS Rendra, Cikgu Rohaidah, Jamaludin D, Saidin, Shaari AB, Azizi Abdullah, Amiruddin Ali. Sempat juga bersalam dengan Datuk Dr Anuar Rethwan, Datuk Dr Kemala, Prof. Taha, Ami Masra, Hanafi Ibrahim, Nazmi Yaacob, Saifulizan Yahya, dll. Sempat juga bertanya khabar dengan Amran Daud di kedai buku. Menerima hadiah ketiga dalam kategori puisi merupakan pencapaian yang menarik juga, kerana sejak aku melanjutkan pelajaran, aku kurang menulis. Semoga anugerah ini akan mendorong aku menulis dengan lebih banyak, walaupun sering ketiadaan kelapangan. Sebelum bertolak ke DBP tadi, aku menerima satu lagi tawaran menulis yang tidak kurang menarik dan lumayan. Akan tetapi aku belum membuat keputusan.

Dapat bergambar bersama-sama beberapa penulis tersohor menjadikan aku teruja. Mula-mula bertemu dengan Jamaludin D, Osman Ayob, dan juga Azizi Abdullah. Nama mereka telah lama kukenali baru kini dapat bertemu mata, bersapa mesra. Sempat juga berborak ringkas dengan Azli Lee yang menemani isterinya menerima hadiah novel. Tahniah buat semua yang memang. Sayangnya Pak Shahnon tidak datang walaupun memenangi dua kategori hadiah.
Ada juga kelucuan yang berlaku, apabila sesi bergambar dengan pemenang hanya melibatkan pemenang kategori puisi, kategori lain tidak diteruskan kerana Datuk Seri Hamid Albar telah meninggalkan majlis. Barangkali beliau tidak diberitahu terlebih dahulu. Aku bernasib baik, sempat juga bergambar bersama-sama Datuk.
Pagi tadi aku tertarik dengan makalah tentang Komsas yang tersiar dalam akhbar Berita Harian. Rasa-rasanya hati terpanggil untuk respons. Terutamanya tentang ketidakpekaan pihak menulis terhadap realiti dunia sastera masa kini. Aku bersetuju dengan penjelasan pegawai perhubungan KPM tentang perkara tersebut. Yang lain tidak lebih daripada terus melobi dan melobi pihak-pihak yang diwakili.



Tiada ulasan:

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...