Khamis, Januari 10, 2008

Selamat Tahun Baharu Hijrah

Selamat Tahun Baharu Hijriah 1429. Permulaan tahun baharu ini diharapkan membawa sinar keimanan yang bertambah terang. Banyak perkara yang mendatangkan sedikit kesan dalam hati dan perasaan sepanjang tahun lalu. Pertama sekali tentang manusia, yang sering kali lebih banyak mementingkan diri daripada menunjukkan keikhlasan hati. Adakalanya bicara terlalu manis untuk didengar, akan tetapi hakikatnya manusia hanya berpura-pura, sangat cemar peribadi dalamannya. Namun, aku tidak menyesal dengan ketentuan Allah. Semua yang terjadi adalah dengan kehendak-Nya jua.


Aku memulakan tahun ini dengan membeli kitab Fikhah yang bagiku agak lengkap (kerana diri amat dangkal pengetahuan agama). Harapannya, tidak sekadar mahu menambahkan penghayatan terhadap agama tetapi juga dapat membantu dalam penulisan akan datang (jika mahu menulis lagi). Penulisan masa kini tidak lagi begitu mementingkan kreativiti tetapi lebih berat ke arah pengisian ilmu.



Tahun ini juga permulaan yang baik bagi anak lelakiku kerana dia tiba-tiba sahaja meminta untuk masuk Institut Latihan Perindustrian (ILP) Banting sementara menunggu keputusan SPM. Selama ini dia tidak pernah mahu meninggalkan rumah. Namun perasaan risau wujud juga kerana pertama kali tinggal di asrama mendatangkan banyak masalah kepadanya. Semoha dia cekal berhadapan dengan selama macam kerenah.

Bermula 12 Januari nanti aku akan berkursus PTK di Hotel Dynasty, Kuala Lumpur. Harapannya, tahun baharu ini membawa semangat dan iltizam baharu untuk melayari kehidupan dengan lebih bermakna.

Tiada ulasan:

Travelog Seoul Korea 2017

Tanpa banyak persediaan, saya membuat keputusan untuk melancong ke Seoul. Saya terbang ke Seoul pada 28 Ogos, dengan Air Asia.   Kami tiba ...