Ahad, Februari 17, 2008

Penantian

Penantian ini
seperti sebuah kolek yang terikat pada tebing
hanya memandang laut lepas
dalam kerlingan terbatas.
Penantian adalah semangat
yang tidak pernah hilang
biar jawapan mendatang
bukan impian gemilang
tapi kepastian terbentang.
Penantian ini
akan kuteguhkan setiap hari
mencari makna hakiki
sebuah kehidupan bererti
menuju destinasi.
Penantian ini
bukanlah seperti memadam mantari
akan datang juga nanti
saat berangkat pergi
dengan kerelaan terbukti.
Meletakkan diri dalam penantian merupakan amalanku sejak lama. Kata orang penentian itu satu siksa. Bagiku, penantian mendatangkan pelbagai kebaikan. Pertamanya, aku berasa setiap detik amat berharga jika diisi dengan baik. Sekurang-kurangnya kita akan ada sesuatu yang kita tunggu.
Aku kini berada dalam beberapa penantian yang besar. Aku menanti kedatangan bulang Mac, April, Mei, dan seterusnya. Dalam setiap bulan itu akan ada sesuatu yang kunantikan. Namun aku tidak pernah kecewa besar jika semua yang kunantikan tidak menjadi realiti yang kuharapkan. Kurasakan itulah satu KEKUATAN diriku kerana tidak begitu tunduk pada kekecewaan. Setiap kekecewaan kujadikan semangat untuk terus bangun dan menanti. Menanti dan menanti saat indah, manis, dan membolehkan aku bergerak ke penantian yang seterusnya.
Barangkali penantian kali ini akan menjanjikan sesuatu yang bermakna! InsyaAllah.

1 ulasan:

NGINAP SRENGENGE berkata...

selagi nadi kita berdenyut,selama itulah kita nanti-menanti.Banyak lagi kita menanti-nanti.Menanti di dunia belum habis , lepas tu menanti di alam akhirat . Kemudian bila dah selesai di dalam surga penantian kita tak boleh digambarkan , tak boleh pikirkan dan tak boleh diumpamakan.......maksud al-Quran.

Travelog Seoul Korea 2017

Tanpa banyak persediaan, saya membuat keputusan untuk melancong ke Seoul. Saya terbang ke Seoul pada 28 Ogos, dengan Air Asia.   Kami tiba ...