Khamis, April 02, 2009

Proses Kreatif


Peserta kursus penulisan cerpen remaja yang terdiri daripada pensyarah-pensyarah sedang menumpukan sepenuh perhatian untuk berkarya. Kadang-kadang ilham perlu dipaksa. Ilham paksaan akan menerbitkan karya yang baik.

Proses kreatif dalam penulisan sebenarnya tidak dapat diajarkan atau dipelajari. Biasanya seseorang penulis itu mempunyai bakat semulajadi untuk menghasilkan karya kreatif. Walau bagaimanapun dalam keadaan tertentu, kemahiran kreatif dapat dipupuk dan diterapkan secara formal, jika tidak dikatakab secara paksaan.




Selama beberapa hari berkursus dan berbengkel, nampaknya peserta memang mempunyai kreativiti dan idea yang sangat menarik untuk diterjemahkan dalam bentuk cerpen. Idea yang diketengahkan memang sesuai untuk dikongsi dengan pembaca. Malahan, semua peserta sangat berbakat dan kreatif berkarya. Jadi program pemupukan bakat dan idea kreatif kali ini sebenarnya sangat berjaya.




Mudah-mudahan lebih ramai penulis cerpen remaja akan lahir melalui kursus-kursus seperti ini suatu hari nanti.

Tiada ulasan:

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...