Rabu, Julai 30, 2008

Buku Terbaru



Tengah hari tadi aku menerima penghantaran kurier dari penerbit Cerdik. Buku tulisanku bersama-sama Cikgu Ghalib telahpun dicetak sebagai sample copy. Inilah hasil kerjaku pada peghujung tahun 2007, kini baru aku mendapat hasilnya. Alhamdulillah, buku ini akan dijadikan buku teks KBSM dan digunakan di beberapa buah negeri termasuk Perak, P. Pinang, Kelantan, Trengganu, dll. Kulitnya menarik dan persembahan dalamannya juga memuaskan hatiku, sebagai penulis.

Tentang Penulisan Kreatif

Bulan Julai merupakan bulan aku kembali menghasilkan karya kreatif walaupun tidak seaktif dulu. Cerpenku Kisah Gagak dan Merpati tersiar dalam Dewan Sastera, Julai dan cerpen Sondolman pula terbit dalam Berita Harian 19/7/08. Cerpen-cerpen tersebut kugarap secara spontan tanpa persediaan. Aku teringat ketika aku aktif menulis dahulu, aku sangat obses dengan ilmu bantu. Satu ketika aku pernah masuk ke kedai menjual arak di Langkawi untuk mencatat nama-nama minuman keras termasuk mencatatkan kandungannya. Hasilnya kumasukkan dalam cerpen Aku Mahu Hidup, yang tersiar dalam Dewan Sastera. Begitu juga aku pernah mengkaji spesies anjing kerana mahu menulis cerpen Anjing Menyalak Bukit. Akan tetapi cerpen tersebut kupendamkan kerana terlalu keras nadanya. Banyak lagi cerpen yang sarat dengan ilmu bantu, termasuk IT, Geografi, Sejarah, perubatan, dll.

Kesimpulannya, ilmu bantu banyak meningkatkan kualiti karya. Kepada penulis muda yang mahu menulis, jangan takut dan jangan segan untuk memasukkan ilmu bantu yang terkini. Dalam cerpen Semanis Kyuho aku memasukkan ilmu bantu tentang penanaman anggur di Malaysia.

Tiada ulasan:

Raya 2024