Rabu, Julai 23, 2008

Mengingati Arwah Dharmawijaya


Setelah membaca blog Shamsudin Othman tentang Seminar berkaitan Pak Dharmawijaya, aku jadi teringat akan kenangan bersama-sama tokoh berkenaan. Malangnya, aku tidak dapat ikut serta dalam seminar berkenaan walaupun hati terlalu ingin untuk menyertai. Ada komitmen lain pada tarikh berkenaan yang memerlukan aku berada di Kelang.
Arwah merupakan penyelia sarjanaku di UPM dulu. Banyak pengetahuan tentang puisi kupelajari daripada Pak Dharma. Aku sangat menghormati beliau sebagai seorang pensyarah yang sangat baik hati. Sehingga suatu ketika aku terdorong untuk menulis sajak ini, sebagai tanda penghargaanku terhadap beliau.


MENJABATI TANGANMU
(Buat Dharmawijaya)

Menjabati tanganmu bapa,
litar seni terpintas ke denyut nadi,
dalam cerlung matamu,
kulihat saujana lestari tinta biru,
yang telah kaucoret,
pada helaian pengalaman,
terindah kata, termanis bahasa.

Dan aku menjadi kehilangan,
dalam sahara puisimu,
pernah kujengah dalam alpa,
jendela sasteramu yang lebar,
dari aksara yang hambar terbiar,
kau gubah kuntum-kuntum mekar,
mewangi setiap lembar.

Dalam bicara paling sederhana,
kau melontar pesona,
lalu aku tunduk mengutip makna,
setiap butiran kata,
yang terpahat pada lakaran nota,
kini menjadi peta berharga,
meneroka wilayah sukma,
memercup selimpah rasa.

Menjabati tanganmu, bapa!
aku ingin bangun menafsir erti,
setiap baris puisi,
yang indah kautukangi.

Ghazali Lateh.
Banting,
13/6/00

Tiada ulasan:

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...