Isnin, Julai 14, 2008

Perkembangan di sekekiling kita

(i)
Mangga ini kupetik tadi sore, setelah kebosanan memuncak. Untuk tidak membuang masa aku sekali lagi mengambil galah dan mengait buah mangga untuk diberikan kepada jiran-jiran. Masalahnya, buah mangga ini tidak sesuai dibiarkan lama di pokok kerana akan menjadi busuk.
(ii)
Kadang-kadang kita seolah-olah tidak mengambil tahu perkembangan yang berlaku di sekeliling kita. Perkara yang berlaku ada kalanya mempengaruhi kehidupan tetapi tidak kita sedari. Yang penting kita harus berfikiran positif dalam berhadapan dengan pelbagai kerenah hidup. Maksud berfikiran positif ialah kita sentiasa berfikir sesuatu isu itu dari pelbagai perspektif, menilai buruk dan baik sesuatu tindakan, dan sebagainya. Adakalanya pula kita ditipu oleh pihak yang merencanakan sesuatu agar kita tertipu dalam diam. Beberapa isu yang berbangkit kini jangan dianggap terjadi dengan sendirinya, malah merupakan satu perencanaan yang sengaja dibuat dengan tujuan mengalih pandangan dan perhatian kita. Wallahualam...


Hari ini badan rasa kurang sihat. Sebenarnya, kesihatan yang terganggu membawa tanda tertentu yang harus diterima. Pertambahan usia dan perjalanan hidup yang semakin jauh menyebabkan kesihatan terganggu. Akan tetapi kita tidak harus terlalu memikirkan gangguan ini sebagai satu titik nokhtah pada perjalanan hidup ini. Walau dalam apa-apa keadaan sekalipun kehidupan ini perlu diteruskan.

Tiada ulasan:

Ulang tahun Perkahwinan