Isnin, September 29, 2008

Balik Kampung?

Gambar dipetik daripada msomelayu.blogspot.com

BUDAYA BALIK KAMPUNG : ANTARA KEGHAIRAHAN DAN IMPLIKASI


Balik kampung! Ungkapan ini sangat popular dalam kalangan masyarakat kita. Aktiviti ini pula sudah boleh dikatakan menjadi budaya masyarakat Malaysia, terutamanya sempena musim perayaan. Soalan `balik kampung?’ itu sudah menjadi kemestian setiap kali bertemu dengan sahabat handai.
Orang yang bakal balik kampung berasa amat berbangga apabila memberikan jawapan yang positif. Sementara itu, orang yang tidak balik kampung seolah-olah terlalu kecewa, di samping menyatakan pelbagai alasan yang membantutkan hasrat untuk balik kampung itu. Tidak kurang juga yang terpaksa berbohong akan balik kampung walaupun pada hakikatnya dia tidak berbuat sedemikian.
Begitulah hebatnya budaya balik kampung dalam masyarakat kita, terutamanya mereka yang merantau mencari rezeki di bandar-bandar utama. Masyarakat sanggup berbelanja besar untuk balik kampung. Lebih-lebih lagi jika kampung mereka terletak jauh, dan bilangan anak pula ramai. Namun mereka tidak menghiraukan segala bebanan itu, asalkan dapat balik kampung. Keseronokan balik kampung mampu mengatasi segala masalah.
Pelbagai kaedah digunakan untuk balik kampung. Rata-rata masyarakat bandar sekarang sudah memiliki kereta. Balik kampung tidak akan mendatangkan masalah besar kepada mereka. Pihak yang kurang berada pula boleh menggunakan kenderaan awam yang semakin cekap. Oleh sebab itulah sejak sebelum bulan puasa lagi tempahan tiket-tiket bas sudah dibuka. Minggu pertama puasa sudah heboh mengatakan tiket bas sudah habis. Timbul pula istilah `ulat’ iaitu mereka yang mengambil kesempatan daripada keghairahan budaya balik kampung ini. Tiket-tiket dijual dengan harga yang lebih mahal. Pengguna tidak kisah sangat, asalkan mereka dapat balik kampung, harga mahal sedikit tidak menjadi masalah.
Satu hal yang penting ialah budaya ini melibatkan perasaan. Orang yang merantau untuk mencari rezeki di bandar akan berasa cukup puas jika dapat balik kampung pada musim perayaan. Pada masa yang sama, orang yang tinggal di kampung pula seperti menanti kepulangan sanak-saudara dari bandar. Kegagalan orang bandar balik kampung menimbulkan kekecewaan pula dalam kalangan orang kampung.
Dari segi psikologinya, aktiviti balik kampung ini dapat mewujudkan satu ikatan perhubungan yang akrab antara orang yang merantau dan orang yang tinggal di kampung. Jika tidak balik kampung, masyarakat menganggap seseorang itu mempunyai hubungan yang tidak baik dengan saudara mara mereka. Anak-anak yang tidak balik kampung pada musim perayaan pula dianggap sebagai anak yang tidak mengenang jasa.
Sama ada disedari atau tidak, aktiviti balik kampung bermusim ini boleh mencetuskan pelbagai kesan yang negatif. Paling nyata ialah kesan dari segi kewangan. Masyarakat sanggup berbelanja besar, bahkan berhutang untuk balik kampung. Berbagai-bagai jenis perbelanjaan perlu ditanggung, termasuk tambang, senggaraan kenderaan, makan minum, bayaran tol, belanja di kampung, pemberian sagu hati kepada anak-anak buah dan bermacam-macam lagi perbelajaan yang tidak dirancang. Oleh itu budaya balik kampung jelas sekali memerlukan belanja yang besar.
Setiap kali balik kampung, perantau mahu dipandang tinggi oleh pihak yang berada di kampung. Untuk tujuan itu, pelbagai usaha dilakukan agar perantau tidak dipandang rendah. Kalau boleh kereta mesti bertukar setiap kali balik kampung. Kereta yang baharu pasti lebih mahal daripada kereta yang sebelumnya. Pakaian sendiri dan anak-anak mestilah mampu menampakkan kemewahan. Hal itu tidak termasuk barang kemas isteri, jika dia seorang lelaki.
Pendek kata perbelanjaan meningkat secara mendadak setiap kali balik kampung. Bil telefon bimbit pasti meningkat. Begitu juga halnya dengan kos bahan api kenderaan dan bayaran tol. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang menggunakan kad kredit, mereka akan berbelanja tanpa kawalan asalkan dapat meraih kepuasan balik kampung yang maksimum.
Keghairahan balik kampung juga akan mendedahkan masyarakat kepada perbagai risiko. Kadar kemalangan jalan raya sering meningkat dengan mendadak setiap kali musim perayaan tiba. Catatan kadar kematian yang tinggi memang mengerikan sesiapa jua. Namun kengerian itu tidak pernah melunturkan semangat ‘balik kampung’ dalam kalangan masyarakat. Sikap berhati-hati di jalan raya hanya wujud sebelum perjalanan balik kampung dimulakan. Semakin lama perjalanan dan semakin dekat destinasi yang dituju, keghairahan semakin memuncak, sekali gus mengikis rasa keprihatinan dan sikap beringat-ingat itu.
Kesesakan di setiap plaza tol berlaku ketika ribuan kereta terpaksa berhenti untuk menjelaskan bayaran tol. Jika kita dari utara ke ibu kota, kita akan tersangkut sebaik sahaja keluar dari terowong di utara Ipoh kerana keadaan di plaza tol Jelapang (yang kini dipindahkan sedikit ke selatan) begitu sesak dengan kenderaan. Selepas itu sekali lagi kita akan tersekat di plaza tol Ipoh Selatan. Pergerakan kereta tersangkut-sangkut. Hentian sebelah dan kawasan rehat menjadi terlalu sesak sehingga untuk masuk ke tandas awam seseorang itu terpaksa berbaris selama setengah jam. Apabila kita menghampiri Kuala Lumpur, kenderaan mula tersangkut bermula di Bukit beruntung, malah seawal Tanjung Malim.
Jika dari selatan pula, perjalanan dari Seremban ke Kuala Lumpur amat menyiksakan. Lebih raya bertol bukan lagi kaedah menjimatkan masa dan tenaga. Semuanya, disebabkan keghairahan balik kampung. Perkara ini tidak termasuk masalah-masalah lain yang sering juga berlaku seperti kecurian di rumah yang ditinggalkan sepanjang musim perayaan, masalah penipuan pihak pengusaha pengangkutan awam dan sebagainya.
Balik kampung juga menjadikan kita berada dalam keadaan terkocoh-kocoh. Ketika di kampung, banyak tempat yang hendak dilawati. Banyak saudara-mara dan sahabat-handai hendak diziarahi, sedangkan masa amat terhad. Banyak undangan yang perlu dipenuhi. Jika tidak kita dianggap tidak memberatkan saudara-mara. Akibatnya kita akan kepenatan danb kekalutan sepanjang masa.
‘Balik kampung’ menjadi suatu kemestian bagi masyarakat kita. Namun keseronokan balik kampung perlu dikawal agar kita tidak menghadapi sebarang masalah akibat aktiviti bermusim ini. Budaya balik kampung perlu diteruskan kerana mempunyai nilai sentimental yang tersendiri. Akan tetapi, seseorang itu perlu lebih rasional kerana aktiviti ini membariskan pelbagai risiko yang menanti jika kita tidak berhati-hati. Balik kampung jangan sampai menjadi suatu keghairahan yang membebankan diri sendiri.
Apakah pandangan tuan-tuan?

2 ulasan:

LYNN berkata...

Salam Ghaz,
Lynn ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri dan Maaf Zahir Batin buat Ghaz seiisi keluarga. Jika balik ke kampung, pandulah berhati-hati semoga selamat sampai ke destinasi. Lynn beraya di Shah Alam sahaja.

Ghazali Lateh berkata...

Salam kembali Lynn,
Selamat Hari Raya untuk Lynn dan suami & keluarga. Maaf zahir dan batin. Jemputlah ke Banting jika ada kelapangan. Saya akan balik ke Kedah pada hari raya kedua. Balik pun sekejap je sebab banyak tugasan menanti. Hope you enjoy this hari raya in Shah Alam.

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...