Rabu, September 24, 2008

Salam Untuk Perantau


Perantau,
Tidakkah kau membilang detik menanti saat keberangkatan pulang, menjenguk kampung halaman? Saat sanak saudara kaum keluarga di kampung halaman mengingatimu setiap waktu, dan menjelang kini lebaran nan syahdu. Tahukah dikau kiranya penantian itu bukanlah bualan yang meniti di bibir tetapi telah merobek sanubari?

Perantau,
Hidupkan nostalgiamu, beramah mesra, bergurau canda, ayah dan bonda di sini tidak pernah lekang menanti dan bercerita tentang anaknya yang jauh di rantau mencari jati diri dan mengukir martabat sejati. Kenanglah sejenak saat-saat indah melangkah pergi dalam dakapan kasih ayah bonda, saudara dan taulan. Kenanglah mereka biarpun dikau jauh di perantauan, mencari pengetahuan, membina kehidupan.

Dan kini datang lagi aidilfitri, tidakkah kau teringat saban hari lagu-lagu syahdu meruap ke udara sukmamu. Dan di perantauan nan jauh itu, adakah kau terdengar merdu lagu kemestian setiap kali lebaran? Tidakkah terbuai hatimu dan melayang ke desamu, mendengar alunan seru, semuanya meruntun kalbu.

Perantau,
Jika tidak berhasil pulang lagi lebaran ini, tabahkan hati merempuh onak dan duri. Lantaran perjalanan hidup mesti terus dimesrai, seorang diri tidak bererti kau sepi. Di sini kami tetap menanti kepulanganmu satu masa nanti. Jika rindu ketika tergema laungan takbir Aidilfitri, sujudlah mengubat hati. Kiranya air mata tidak terbendung jua, lepaskan jurainya sehingga gelora menjadi reda. Justeru, saat-saat manis begini akan datang lagi. Kami di sini setia menanti setahun lagi. Saat kita bertemu kembali.

Perantau,
Kamu berpergian bukan tanpa tujuan. Kamu berkelana bukan atas sebab yang hina. Tenanglah menghadapi saat-saat jauh dari sisi orang-orang tersayang, dan mereka pasti memahami akan keadaan resah diri dan luapan rasa ingin kembali. Jika berkesempatan, sapalah mereka buat sedetik cuma, buat mengubat segala derita berjauhan di hujung dunia. Yang pasti perantau pasti akan kembali, membawa misteri di hujung mimpi.

Tiada ulasan:

Travelog Seoul Korea 2017

Tanpa banyak persediaan, saya membuat keputusan untuk melancong ke Seoul. Saya terbang ke Seoul pada 28 Ogos, dengan Air Asia.   Kami tiba ...