Jumaat, Mac 12, 2010

Ikon

Seorang penjaja jalanan di Kota Jakarta sedang merayu agar saya membeli 'opak' jualannya. Akhirnya saya beli juga kerana bersimpati kerana dia rajin dan tetap mahu berusaha biarpun sukar dan terpaksa mengambil risiko bahaya di tengah kesesakan lalu lintas.

Pusat sumber telah memilih saya untuk menjadi ikon. Satu sudut disediakan untuk mempamerkan hasil karya saya. Untuk tujuan itu, guru-guru pelatih yang sedang menjalani latihan di sekolah saya telah ditugasi untuk mewujudkan ruang pameran tersebut. Saya dengan rasa rendah diri memberikan kerjasama kepada mereka untuk meningkatkan prestasi mereka di sekolah ini. Mereka mewawancara saya dan juga membuat rakaman. Mereka meminta buku-buku, trofi, sijil, gambar-gambar saya tentang pencapaian saya dalam bidang pendidikan, penulisan, kesusasteraan untuk dipamerkan. Saya hanya memberikan sebahagian kerana berasa malu untuk memberikan semuanya. Nanti ada yang memandang serong pula.


Saya rasa saya bukanlah ikon atau orang yang layak diiktiraf sedemikian. Saya hanya seorang guru biasa yang tidak ada apa-apa kelebihan. Saya bukanlah seorang penulis besar atau sasterawan ternama. Saya juga bukan aktivis yang sering muncul di media. Saya hanyalah seorang manusia terpinggir yang melalui pelbagai pengalaman. Saya menulis hanya mahu berkongsi pengalaman hidup. Itu saya seadanya.

Tiada ulasan:

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...