Selasa, Mei 06, 2008

Antara Kuasa dan Maruah


Kuasa dan maruah adalah dua entiti dalam perjuangan. Ada orang yang terlalu mementingkan maruah sehingga tidak memerlukan kuasa. Ada pula yang terlalu mementingkan kuasa sehingga menggadai maruah yang ada. Inilah sindrom yang berlaku akhir-akhir ini. Hanya untuk mempertahankan kuasa, ada segelintir manusia yang telah mencampakkan maruah diri, maruah bangsa, dan maruah agama. Dan mereka ini adalah sebangsa denganku.


Lantas aku bertanya pada diri sendiri. Yang manakah pilihan, antara kuasa dan maruah. Hakikatnya, aku hanya manusia biasa, tidak berkuasa, akan tetapi aku masih bermaruah dan aku tidak akan menggadaikan maruah itu demi sedikit kuasa yang sementara. Aku senang begini, dengan laluan hidup yang ditentukan Ilahi. Mempertahankan maruah dengan cara sendiri.

1 ulasan:

erlyda berkata...

Cikgu, saya dh tuakr blog add http://erlyda.blogspot.com

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...