Isnin, Mei 19, 2008

Tentang Beras

Semalam aku ke Econsave untuk shopping kerana barangan dapur sudah kehabisan. Aku terkejut setelah mengetahui harga beras melambung tinggi, melebihi jangkaan. Semasa aku kecil harga beras hanyalah $1.50 segantang yang beratnya lebih kurang 5 kilogram. Maksudnya dalam sekampit 10 kg harganya dalam $3.00. Biasanya aku menggunakan beras dalam lingkungan RM25 - RM30. Akan tetapi harga beras yang sama mencecah RM45.40.
Aku mula terkenang bagaimanakah keluarga miskin di pedalaman akan menghadapi kemelut ini. Adakah kerajaan yang hebat slogan mahu memperjuangkan kepentingan masyarakat sedang merencanakan sesuatu agat harga beras kembali turun. Adakah benar mereka sedang berusaha membela nasib rakyat, atau mereka sedang berusaha untuk menyelamatkan kedudukan mereka dalam keadaan politik yang turut tidak tentu arah akhir-akhir ini.
Barangkali rakyat miskin di luar bandar kini makan nasi beras hancur, atau mula mencari alternatif lain kerana kenaikan harga beras sekarang sudah sampai tahap gila. Tidak adakah pemimpin yang tajam pemikirannya untuk menangani keadaan ini. Atau pemikiran mereka semua sudah tumpul.

Tiada ulasan:

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...