Rabu, Mei 28, 2008

Cerpen Suka-suka

SONDOLMAN
Oleh Ghazali Lateh

Namanya Osman. Singkatannya Man. Sejak usianya belasan tahun, dia dikenali sebagai Man Sondol. Namun, ketika anak-anaknya sudah belajar bahasa Inggeris di sekolah, namanya ditukar lagi. Mereka memanggil Man Sondol dengan nama Sondolman. Setaraf dengan Superman dan Cicakman. Setaraf juga dengan Ultraman.
“Ayah, kami belajar Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris. Sekarang kami dah pandai cakap Inggeris,” beritahu Usup kepada Man Sondol. Usup kemudian membilang dalam bahasa Inggeris.
“Poji pun pandai bahasa Inggeris,” anak-anak Man Sondol menceritakan perihal mereka di sekolah. Man Sondol hanya tersenyum. Dia tidak pernah bersekolah. Dalam hatinya dia berada sangat bangga. Anak-anaknya sudah pandai.
Man Sondol hanya tersengih. Begitulah fe’elnya sepanjang masa. Dia tidak banyak kerenah. Katalah apa-apa pun, dia hanya tersengih menampakkan giginya yang kuning.
Nun, di pedalaman Kuala Begia tempat tinggal Man Sondol. Dia jarang keluar ke pecan, waima Pekan Jeniang yang hanya beberapa kilometer dari rumahnya. Kuala Begia itulah dunianya sejak kecil, meningkat belia, berkawin dan beranak-pinak sekarang ini. Usup dan Poji sudah bersekolah.
“Pasal apa orang panggil ayah Sondolman?” tiba-tiba Usup bertanya. Selama ini mereka hanya mendengar orang memanggil Man Sondol dengan nama itulah. Man Sondol. Sebut sahaja nama Man Sondol semua orang tahu. Satu kampung tahu. Malah orang kampung sebelah sampai ke Jeneri, Gajah Putih semua tahu. Siapa yang tidak tahu kehebatan Man Sondol.
Man Sondol mulalah buka cerita. Sejarahnya panjang bagaimana nama Man Sondol melekat dengan dirinya. Kini berubah pula menjadi Sondolman.
Ceritanya begini. Dulu semua orang kampung berhuma, menanam padi, keledek, ibu kayu di bukit. Lereng-lereng bukit hijau dengan tanaman kontan. Orang kampung hidup senang dengan hasil bumi lereng bukit di Kampung Kuala Begia itu.
Namun kesenangan itu tidak berkekalan. Satu masa, tiba malapetaka yang menimpa. Kawasan huma mereka diserang babi hutan. Habislah padi dilanda babi hutan berkaki pendek itu. Habis batas keledek disondol hingga keledek sebesar kelingkingpun habis dimamahnya. Apatah lagi ubi kayu, habis berselerak batang ubi, terbongkang ubi-ubi muda itu disondol babi hutan.
Perkara yang terjadi itu memang menyusahkan hati penduduk Kuala Begia. Termasuklah Man Sondol yang hidup dengan berhuma. Bertanam padi dan keledek. Cekur manis, ulam-ulaman semuanya ada. Cili api tidak pernah kurang.
“Apa kita nak buat? Takkan kita nak tengok saja babi hutan tu sondol hasil tanaman kita?” Tanya Pak Long Mail. Wajahnya masam mencuka. Dalam fikirannya terbayang babi hutan berkulit kelabu, berkaki pendek itu menyondol apa-apa sahaja yang ada. Bukan seekor dua, sekali datang berpuluh-puluh jumlahnya, termasuk anak-anak kecil baru belajar bertatih pun dating menyondol kaki bukit.
“Kita kena buat sesuatu…!” jawab Pak Tam Tapa.
“Kita buat meriam buluh! Kita pasang bila Nampak babi datang…!” cadang Pak Ya Rongak. Dia memang pakar buat meriam buluh dan meriam tanah. Setiap tahun dialah juara buat meriam buluh ketika musim hari raya.
Maka ramailah yang setuju dengan cadangan Pak Ya. Segeralah mereka meredah belukar mencari buluh duri yang tua-tua. Mereka tebang dan usung bawa balik ramai-ramai. Seluruh kampung pakat buat meriam buluh. Beli saja kabaid di Pekan Jeniang. Cucuhlah malam-malam berdentum sana-sini. Muncung meriam dihalakan ke arah Bukit Enggang.
Maka setiap malam ada seorang ditugaskan untuk menunggu babi di sempadan kampung.
“Babi masuk kampungggg…!!”
Serentak dengan itu juga berdentumlah meriam buluh sana-sini. Mula-mula babi hutan berkaki pendek itu terkejut juga. Akan tetapi lama-kelamaan babi hutan menyondol juga. Makin kuat bunyi meriam, makin banyak babi menyondol huma. Apabila padi huma disondol babi hutan, tak ada lagi orang yang sanggup pergi ambil sisanya. Tak ada lagi orang yang mengetam. Tak ada lagi orang nak membanting. Semuanya jijik bekas babi hutan berkaki pendek, berkulit kelabu kehitaman.
“Tak boleh jadi macam ni,” keluh Pak Long Mail. Kabaid habis setong, babi hutan makin gemuk. Anak-anak babi semakin galak berkubang. Batas keledek terbungkas sana dan sini. Ubi kayu juga habis dimamah babi hutan.
“Kita ketuk tutup periuk sajalah lepas ni…!: Pak Ya Rongak sekali lagi memberikan cadangan. Anehnya cadangan Pak Ya memang bernas. Belum ada keputusan mesyuarat kampung, sudah ada orang yang masuk ke huma mengetuk tutup periuk. Kelentang-kelentung bunyi tutup periuk diketuk orang saban malam.
Selepas itu setiap malam musim padi mula menguning, suara ketukan periuk memcecah kesunyian kampung. Setiap penjuru kampung dipenuhi bunyi ketukan tutup periuk. Ada juga suri rumah yang bergaduh sakan dengan suaminya. Apa tidaknya, tutup periuk yang baru dibeli di Padang Besar turut menjadi mangsa keadaan.
Lama-kelamaan kaedah ketuk tutup periuk juga semakin tidak berkesan. Babi langsung tidak terkejut dengan ketukan tutup periuk yang kemek itu. Setiap malam babi hutan berkaki pendek akan datang juga. Menyondol juga tanah mencari cacing, ubi keledek, ubi kayu, dan apa-apa sahaja yang ada di dalam dan di atas tanah. Sondol tetap sondol.
Orang Kampung Kuala Begia semakin bingung. Semua kaedah menyelesaikan bawaan babi hutan berkaki pendek itu tidak berkesan.
“Kita pasang pukat!”
“Tak boleh...!!”
“Pasal apa??”
“Nanti kalau babi kena pukat sapa nak buang?”
“Betul juga...!”
“Babi bukan macam ikan, kena pukat terkodek-kodek. Silap-silap dengan pukat-pukat dilarikan ke hutan,”
“Betul juga...!”
“Kita pasang jerat bidas,”
“Hah... bagus juga cadangan tu...!”
Maka orang kampung pun mulalah memasang jerat bidas di pinggir hutan. Akan tetapi cadangan bernas itu pun akhirnya mendatangkan masalah. Ada babi hutan yang terkena jerat bidas, tetapi tidak ada orang yang sanggup membuangnya. Mati terkangkanglah babi itu tergantung di jerat bidas. Hasilnya semua orang kampung tak boleh ke huma lagi. Semuanya pakat muntah tonggang terbalik dek bau bangkai babi reput kena jerat bidas. Berbulan juga huma ditinggalkan orang. Berbulan jugalah orang kampung tidak makan nasi dengan sempurna.
Suatu petang Man Sondol bertindak sendirian. Dia mundar-mandir di sekitar kampung. Dengan gaya selambanya dia seolah-olah mencari sesuatu.
“Cari apa Man...??” tanya orang kampung.
“Guni buruk...!”
“Nak buat apa?”
“Nak halau babi hutan...!” jawapan Man Sondol membuatkan orang kampung berpandang sesama sendiri. Mereka mahu ketawa tetapi bimbang Man Sondol tersinggung.
“Nak buat macam mana?”
“Ada laaa....!” jawab Man Sondol selamba.
Petang itu orang kampung menjejaki Man Sondol. Mereka nampak Man Sondol bawa guni buruk ke pinggir hutan. Mereka kehairanan.
Sesampai sahaja di pinggir hutan, Man Sondol menbentangkan guni buruknya di atas tanah. Kemudian dia melipat dua bucu guni buruk itu ke dalam. Dia berbaring di atas guni itu dan memasukkan tangannya ke dalam bahagian yang dilipat. Tidak lama kemudian Man Sondol memusingkan badannya. Nampaklah kelibatnya seperti seekor babi hutan yang besar. Dengan perlahan-lahan Man Sondol merangkak ke tepi hutan, menanti kedatangan gerombolan babi hutan berkaki pendek. Orang kampung hanya mengintip dari jauh.
Menjelang senja terdengarlah dengusan babi hutan keluar belukar. Mula-mula seekor sahaja keluar meninjau. Sebentar kemudian keluar lagi babi hutan pelbagai generasi. Adanya yang bertaring, ada yang baru bertatih. Semuanya keluar dari arah Bukit Enggang.
Di sebalik semak, Man Sondol membatukan diri di dalam guni buruknya. Kakinya ditegakkan sedikit seperti pelumba laru pecut di lorong larian. Orang kampung hanya memerhatikan dengan penuh minat. Perasaan lucu dan cemas berbaur.
Kumpulan babi hutan berkaki pendek semakin dekat. Man Sondol sudah bersedia. Mungkin dia sedang mengintai di sebalik lubang guni di depan matanya. Apabila babi itu dekat, Man Sondol meluru dengan guninya yang membalut diri. Babi yang berjalan terhenjut-henjut itupun terkejut. Lintang-pukang babi hutan itu menerjah hutan. Ada yang terlentang terkodek-kodek kakinya. Ada yang tertiarap ke bumi. Ada yang terlanggar pangkal pokok.
Orang-orang kampung turut terkejut dengan tindakan nekad Man Sondol. Sebaik sahaja babi hutan itu lenyap, Man Sondol bangun mengibas-ngibas guninya. Ketika itulah orang-orang kampung keluar dari persembunyian. Mereka bertepuk tangan, kagum dengan kaedah Man Sondol itu.
Sejak itulah nama Man Sondol lekat pada dirinya. Dia sendiri tidak kisah dengan gelaran itu. Berkat keberaniannya menyondol babi itulah dia dapat berhuma, mengumpul duit, dan berkahwin. Berkat perkahwinan itulah dia mendapat beberapa orang anak. Anak-anak itulah yang menggelarnya sebagai Sondolman kerana mereka belajar bahasa Inggeris di sekolah.
“Man, ada orang cari kamu...!” tiba-tiba suara Pak Long Mail bergema di laman pondok Man Sondol. Dua orang lelaki dari kampung bersebelahan berdiri di belakang Pak Long Mail.
“Kami nak cari Sondolman!” kata seorang daripada mereka.
“Di hujung kampung kami ada projek menternak babi besar-besaran. Banyak babi yang terlepas dan masuk ke kampung kami. Macam-macam dah kami buat, tapi gagal. Kami datang nak minta tolong Sondolman,” sampuk yang seorang lagi.
Man Sondol terlopong. Dia serba salah. Babi ternak bukan macam babi hutan berkaki pendek. Babi ternak badannya berminyak. Silap-silap dia yang disondol.
“Saya tak sanggup...!” jawab Man Sondol. Lantas dia masuk ke dalam. Orang yang datang termangu-mangu. Mereka masih menunggu. Pak Long Mail turut menunggu. Harap-harap Man Sondol akan berubah fikiran.
Tiba-tiba sebuah lembaga berbalut guni buruk keluar dari bawah rumah. Lembaga itu meluru ke arah orang yang tercegat sejak tadi. Melihat keadaan itu semuanya membuka langkah seribu. Pak Long Mail lari paling hadapan. Dia tahu Man Sondol tersinggung.
“Hidup Sondolman..!!!” Usup dan Poji melaung dari tingkap rumah buruk Man Sondol.

Tiada ulasan:

Ulang tahun Perkahwinan