Selasa, Januari 19, 2010

Implikasi harga minyak berbeza-beza

Kenaikan baharu saya

Berdasarkan keputusan kerajaan melalui kementerian yang terlibat, rakyat Malaysia akan membayar harga petrol dan diesel yang berbeza-beza tidak lama lagi. Perbezaan harga minyak tersebut berdasarkan kapasiti kenderaan yang dimiliki oleh pengguna. Langkah ini bertujuan untuk mengurangkan subsidi petrolium yang dikatakan terlalu tinggi. Sebagai rakyat Malaysia, saya menerima khabar ini dengan beberapa andaian.

Keputusan membeza-bezakan harga minyak mengikut status rakyat merupakan tindakan yang tidak adil. Walaupun dari segi kemampuan untuk memiliki kenderaan berkapasiti besar dikira sebagai indikasi status, namun kumpulan ini telahpun dikenakan bayaran cukai jalan yang jauh lebih tinggi. Mereka juga terpaksa membayar insurans yang tinggi untuk melindungi kenderaan mereka. Oleh yang demikian tindakan tersebut seolah-olah menghalang rakyat yang berpendapatan tinggi dan sederhana menikmati kemewahan yang dimiliki oleh negara ini.

Selain itu, tindakan ini juga akan mengakibatkan berlakunya penipuan. Pelbagai cara akan dilakukan untuk menipu supaya rakyat mendapat harga minyak yang rendah seperti rakan-rakan yang memiliki kenderaan kapasiti rendah. Tidak mustahil nanti akan ada penjualan petrol di pasaran gelap dan juga masyarakat yang mengambil peluang untuk menjual petrol yang diperoleh dengan harga rendah kepada mereka yang terpaksa membayar harga yang tinggi. Hal ini sudah berlaku semasa kerajaan memberikan subsidi kepada nelayan-nelayan suatu waktu dahulu. Oleh yang demikian, penguatkuasaan ini sudah tentu mencetuskan pelbagai kes jenayah di negara ini.

Pelaksanaan dasar ini juga dilihat sebagai membelakangkan gagasan 1 Malaysia yang berteraskan slogan Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan. Dalam hubungan ini sudah pasti perbezaan layanan kepada golongan tertentu akan menjejaskan usaha merealisasikan gagasan tersebut. Hal ini seolah-olah wujud ‘double standard’ dalam kalangan rakyat Malaysia yang sepatutnya menerima hak dan layanan yang sama dalam apa-apa keadaan sekalipun. Tindakan ini juga tidak menggalakkan rakyat Malaysia berusaha untuk menjadi masyarakat berpendapatan tinggi seperti yang diuar-uarkan dalam Bajet 2010 yang lalu. Rakyat lebih selesa berada dalam kelompok berpendapatan rendah kerana mereka akan lebih mendapat perhatian dan pembelaan kerajaan berbanding pihak yang berpendapatan tinggi dan sederhana.

Tidak keterlaluan juga jika diandaikan keputusan tersebut akan mendatangkan impak besar dalam pilihan raya akan datang. Jika trend ini berterusan kerajaan akan kehilangan sokongan golongan profesional dan elit kerana kumpulan berasa dianaktirikan dalam apa-apa dasar yang digubal. Oleh yang demikian, mereka akan mencari pentadbiran baharu yang lebih mesra rakyat tidak mengira status pendapatan dan latar belakang sosioekonomi. Jika hal ini berlaku maka keadaan politik negara akan menjadi lebih kucar-kacir daripada keadaan yang ada sekarang.

Oleh yang demikian, kerajaan perlu membuat kajian yang mendalam sebelum sesuatu dasar yang melibatkan rakyat diputuskan. Walaupun rakyat berdiam diri, hal ini tidak semestinya bersetuju dengan keputusan tersebut. Keputusan-keputusan yang tidak mengambil kira perasaan rakyat akan mendatangkan implikasi jangka panjang yang sukar untuk ditangani.

Tiada ulasan:

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...