Selasa, Januari 26, 2010

Seperti Seekor Burung Sepi


Seperti seekor burung sepi
melayah di bingkai senja
mencari ranting nostalgia.
Begitulah aku
perit menampal usia
ketika warna maut
semakin telus
dalam kudrat tersisa
aku menghitung laku
di sebalik debu-debu.
Seperti seekor burung sepi
melarik mimpi dinihari,
mengejar rindu berlari,
Begitulah aku,
jelak memukat impian yang rawan,
sehingga kehilangan jalan,
ketika tega berpaling,
suara takwa semakin sumbang,
dan nafsu bernyanyi garang.
Seperti seekor burung sepi
meredah kelam ke pucuk malam,
menyapa cahaya.
Begitulah aku,
jerih menampung retak iman,
ketika amaran Tuhan,
terpalit pada kedut wajah
dan langkah yang payah,
di pojok ini aku menganyam taubat
dalam tangis yang sarat.
Seperti seekor burung sepi,
Mengirai mersik embun pagi,
dan terbang lagi,
Begitulah aku
jenuh menjemur hasrat yang basah,
ketika sekelip cahaya suria
semakin sirna
dan sebelum tiba musim gerhana
aku ingin bangun berdiri
pabila azan meninggi.


Banting.
12/2/1999

Tiada ulasan:

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...