Sabtu, Januari 09, 2010

Politik Ambil Hati

Politik negara kita sekarang bolehlah dikategorikan sebagai politik ambil hati. Setiap keputusan yang dibuat oleh mana-mana parti politik lebih bersifat mahu mengambil hati. Maka, adakalanya keputusan tersebut seperti mahu menjaga perasaan orang lain sama ada yang menyokong atau yang membangkang.
Saya lihat perkara ini daripada pelbagai perspektif. Untuk survival politik nampaknya pemimpin-pemimpin (terutamanya pemimpin Melayu) adakalanya membuat keputusan yang di luar dugaan. Ada yang sanggup membelakangkan segala-galanya semata-mata mahu dilihat sebagai popular. Lebih buruk, ada pemimpin yang sanggup membelakangkan agama dan akidah (dengan alasan dan tafsiran ayat-ayat suci) bagi membolehkan mereka kelihatan popular. Ada yang menggunakan imej, seperti imej agama, imej bangsa, dan sebagainya untuk membolehkan mereka meneruskan survival politik, walaupun secara terang-terang perkara yang dibuat itu bertentangan dengan amalan dan kepercayaan masyarakat terbanyak.
Begitu juga halnya dengan pemimpin kerajaan, kadang-kadang keputusan yang dibuat juga dilihat seperti tidak logik tetapi dibuat atas alasan mahu mengambil hati. Barangkali dari mata rakyat biasa, saya seringkali tersentuh dan sedikit kecewa dengan cara-cara berpolitik masyarakat Melayu kini. Namun, itulah politik adakalanya sesuatu itu tidak dapat dijangka oleh orang biasa seperti saya. Cuma, kadang-kadang segala keputusan untuk mengambil hati orang lain itu secara diam-diam membangkitkan rasa jelek dan benci di sudut hati kecil saya.

Tiada ulasan:

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...