Sabtu, Mei 01, 2010

Antara Rumah Minang dan Rumah Melaka

Malaysia menggunakan binaan booth dalam Expo Shanghai dengan motif rumah minangkabau. Saya berasa pelik dengan pemilihan motif rumah minangkabau sebagai jati diri booth Malaysia. Hal ini sudah tentu akan mencetuskan pelbagai reaksi terutama dari negara jiran Indonesia. Saya rasa pemilihan bentuk binaan seperti itu dan mendakwa identiti Malaysia adalah tidak tempat. Adalah lebih sesuai kalau dipilih rumah Melaka, atau rumah pribumi Sarawak mahupun Sabah. Binaan ini lebih menonjolkan identiti Malaysia.
Persoalannya, adakah pegawai-pegawai atasan yang terlibat dengan expo berkenaan tidak terfikir akan perkara ini. Atau mereka langsung tidak kreatif untuk menonjolkan identiti Malaysia yang sebenar. Binaan bermotifkan Minangkabau tidak boleh dianggap sebagai beridentiti Malaysia walaupun banyak terdapat di N. Sembilan. Hal ini demikian kerana Minangkabau itu sendiri merupakan satu tamadun di Sumatera. Tidak keterlaluan hal ini akan mencetuskan lagi sekali polemik budaya antara Malaysia dengan Indonesia.
Rumah Melaka juga tidak kurang hebatnya untuk dijadikan binaan beridentitikan Malaysia. Cantik dan praktikal. Kita tunggu perkembangan selanjutnya ekoran perkara ini.

Tiada ulasan:

Raya 2024