Sabtu, Mei 08, 2010

Nilai Sebuah Cerpen

Pada suatu ketika saya menulis sebuah cerpen yang berjudul Kasut Kelopak Jantung. Ilham yang mendorong saya menulis cerpen tersebut ialah kenangan saya semasa saya belajar dalam darjah tiga di Sekolah Kebangsaan Bukit Jenun, iaitu dalam tahun 1970. Rakan baik saya bernama Ahmad. Salah seorang guru kami waktu itu ialah Cikgu Harun yang terkenal dengan sikap garang tapi kelakar. Ahmad tinggal di Sungai Baru, iaitu kawasan sawah padi. Dia seorang yang cergas, pandai bermain bola sepak. Akan tetapi dia sering datang ke sekolah tanpa kasut, barangkali disebabkan kemiskinan. Saya juga sering ke sekolah tanpa kasut. Pada waktu itu berkaki ayam ke sekolah bukanlah perkara luar biasa.

Peristiwa yang saya ceritakan dalam cerpen itu ialah kisah benar yang telah saya kreatifkan. Sebenarnya, Ahmad telah berhenti sekolah akibat peristiwa yang memalukan itu. Selepas itu saya tidak pernah berjumpa dengan Ahmad lagi. Akan tetapi melalui kawan-kawan saya tahu dia berjaya sebagai seorang pesawah di tempat kelahirannya.


Saya menghantarkan cerpen tersebut ke beberapa penerbitan termasuk akhbar tetapi tidak disiarkan. Akhirnya, saya menghantarkan cerpen tersebut ke Majalah Pendidik. Pada masa itu ketua editornya ialah Salleh Long, iaitu rakan sekelas saya di UPM. Akhirnya, cerpen tersebut diterbitkan(walaupun tanpa honororium), dan saya berasa sangat seronok. Bagi seorang penulis kreatif, penyiaran karya menandakan karya diterima. Bayaran bukanlah perkara pokok yang ada dalam perkiraan kami. Saya sendiri tidak pernah bertanya tentang honororium setiap kali karya saya diterbitkan. Kalau dapat saya bersyukur, kalau tak dapat pun saya bersyukur kerana saya tidak akan menghantarkan karya ke penerbit itu lagi.


Apabila saya inngin menerbitkan kembali dalam bentuk antologi, saya terpaksa meminta izin hak cipta daripada majalah Pendidik. Akhirnya cerpen tersebut dimasukkan dalam antologi di Kaki Mimbar, terbitan Cerdik Publications. Saya berasa terkejut, apabila saya diberitahu bahawa cerpen tersebut terpilih untuk menjad bahan bacaan Komponen Sastera dalam mata pelajaran Bahasa Melayu tingkatan 1.


Tiga hari yang lalu saya menerima sepucuk surat dari Cerdik Publications yang di dalamnya terdapat sekeping cek bernilai lebih RM6000. Sekali lagi saya terkejut dan bersyukur kerana cerpen saya bernilai setinggi itu. Pada hal semasa saya menulis saya langsung tidak membayangkan bahawa karya saya akan dibayar setinggi itu. Syukur Alhamdulillah.


Sebenarnya, nilai cerpen itu bukanlah pada bayaran royaltinya. Akan tetapi saya mengenang betapa zaman persekolahan saya dahulu yang penuh dengan peristiwa tragis yang dapat dikongsi dengan generasi baharu yang hidup dalam zaman yang serba moden ini. Banyak lagi peristiwa yang dapat dijadikan ilham. Untuk itu saya akan aktif kembali menghasilkan karya kreatif untuk tatapan semua, insyaAllah jika saya diberi kekuatan.

1 ulasan:

elliaziz berkata...

Selamat berkarya kreatif kembali. Saya betul-betul terharu dan teruja membaca antologi di Kaki Mimbar. Ada banyak cerpen yang terasa kita sama-sama mengalaminya.Terima kasih atas buku tersebut membuat saya berminat kembali membaca buku kreatif sejak sekian lama..

TRAVELOG SATUN THAILAND 2023

  Kami memasuki Satun Thailand melalui Wang Kelian.   Urusan insurans kereta dan peribadi dibuat di sempadan sebelum masuk bangunan imigrese...