Khamis, Mei 13, 2010

Menolak Jemputan

Bergambar di hadapan penjara lama Jugra.
Dalam bulan Mei ini, saya sudah menolak tidak kurang daripada sembilan jemputan untuk menyampaikan ceramah. Entah mengapa tahun ini saya kurang bersemangat untuk menyampaikan ceramah kepada murid-murid yang bakal menduduki SPM. Barangkali juga disebabkan kesihatan saya yang kurang mengizinkan sejak akhir-akhir ini. Banyak juga saya mencadangkan agar rakan-rakan penceramah lain dijemput untuk menggantikan saya.

Menolak jemputan ini bukan bermakna saya sombong atau tidak mahu berkongsi pengetahuan. Jauh sekali untuk meletak bayaran yang tinggi. Akan tetapi saya berasa, sudah tiba masanya barisan pelapis yang cemerlang untuk mengisi kekosongan untuk mengembangkan ilmu dan kepakaran masing-masing. Tidak bermakna jika menyandang gelaran cemerlang tetapi tidak disebarkan ilmu dengan cara yang betul.

Saya memohon maaf kepada pihak-pihak yang menjemput saya untuk berceramah tetapi telah saya tolak. InsyaAllah, jika keadaan mengizinkan saya akan penuhi jemputan tuan-tuan.

Tiada ulasan:

Raya 2024