Rabu, Februari 17, 2010

Balik Kampung

Tiga hari lepas saya balik kampung ke Kedah. Perjalanan balik agak lancar kerana lebuh raya tidak begitu sesak. Satu perkara penting setiap kali saya balik kampung adalah berkunjung ke Tanjung Dawai, di Yan. Di Tanjung Dawai terdapat sebuah gerai ikan bakar yang baik. Hari itu saya membawa keluarga dan ibu saya ke sana. Pengunjung terlalu ramai hingga tidak ada tempat duduk, terpaksa tunggu orang habis makan baru dapat tempat duduk. Makanannya sangat enak, yang penting servisnya cepat sebab ikan-ikan bakar sudah sedia untuk dipilih. Harga makanannya juga murah berbanding di Melaka atau di tempat-tempat lain yang pernah saya pergi. Satu keluarga makan, ikan siakap besar, udang, ikan pari, kari ikan, kerabu, dan ulam-ulam, hanya RM68.00.
Satu lagi perkara penting ialah sarapan nasi lemak kecik (mengikut istilah anak-anak saya). Di Guar Chempedak, adalah menjadi perkara biasa, nasi lemak dibungkus kecil-kecil. Dulu harganya 20 sen tetapi sekarang sudah jadi 50 sen sebungkus. Enak, dan biasanya kita akan maskan dua atau tiga bungkus sekali. Lauknya juga pelbagai termasuk sambal ikan kembung.

Kami sekeluarga juga sempat ke Pdg Besar dan shopping di Kompleks Bebas Cukai. Laluan masuk ke Thailand sangat sesak (dengan kereta dari Malaysia). Saya terlupa membawa pasport jadi memadai hanya melawat kedai bebas cukai dan membeli beberapa barangan. Gambar di bawah saya ambil di Bazar Padang Besar. Seorang lelaki berkaki palsu duduk di tangga bazar untuk meminta sedekah. Saya rasa pihak berwajib perlu memantau situasi ini untuk mengelakkan imej negara terjejas. Ramai pelancong luar yang berkunjung di tempat ini.
Dalam perjalanan pulang dari Pdg Besar, saya sempat berhenti minum petang di Pekan Rabu, Alor Star. Sempat juga membeli sehelai baju Melayu.
Sebenarnya banyak gambar yang dirakamkan dalam perjalanan kali ini. Jika ada masa, gambar-gambar tersebut dimuatnaikkan kemudian.

Tiada ulasan:

Raya 2024